Jak zapobiec karze od Google – analiza profilu linkowego

W obliczu wielu zmian, które dokonały się w tym roku w świecie SEO, coraz bardziej znacząca staje się odpowiednie monitorowanie odnośników przychodzących do strony. Analiza profilu linkowego umożliwia skorygowanie dotychczasowych błędów w pozycjonowaniu, usunięcie spamerskich linków, a w ostateczności pozwala na wyjście z kary lub jej zapobiega.

Wyszukiwarka Google ma wiele sposobów na walkę z nienaturalnymi linkami. Jednym z nich jest osławiony ostatnio algorytm Pingwin. Regularne analizowanie profilu linkowego może zminimalizować stopień zagrożenia związanego z karami nałożonymi przez Google, a także wyciągnąć stronę z trudnej sytuacji, jeśli kara została wcześniej przyznana. Monitorowanie historii i typów linków zewnętrznych umożliwia śledzenie rozwoju witryny i nasuwa odpowiednie wnioski.

Liczba linków zewnętrznych

Na profil linków danej witryny składają się wszelkie odnośniki prowadzące do danego adresu URL. Kluczowymi parametrami dla Google są: Trust i Citation Flow strony, z której pochodzą.

Istnieje wiele konkurencyjnych branż, gdzie firmy mają niezwykle rozbudowany profil linkowy, zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Praktycznie niemożliwe jest, by otrzymywać odnośnik wyłącznie z dobrych źródeł. Strony dobrze linkowane, z wysokiej jakości treściami, stają się atrakcyjne dla gorszych witryn, które do niej kierują hiperłącza. Kluczowe jest więc stałe monitorowanie, skąd przychodzą linki, by w razie niebezpieczeństwa zainterweniować.

Dywersyfikacja anchorów

Bardzo duża ilość odnośników jest pierwszym sygnałem do tego, by bliżej przyjrzeć się profilowi linkowemu. W tym przypadku warto na początku skupić się na różnorodności anchor tekstów, na które jest linkowana dana strona. Należy przeanalizować, czy nie ma zbytnich odchyłów ilościowych – po prostu: czy niektóre słowa kluczowe nie przeważają w porównaniu z innymi. Witryny, do których przychodzą linki z tymi samymi anchorami, stają przed niebezpieczeństwem ukarania przez Google. Analiza profilu umożliwi powzięcie odpowiednich kroków.

Przyrost ilości linków

Najlepszym sposobem na linkowanie jest zaplanowane zdobywanie hiperłączy przychodzących w dłuższym czasie. Tu liczy się regularność i jakość, a nie ilość. Większe skoki ilości linków oczywiście muszą czasami być – szczególnie w okresach wzmożonej reklamy. Ale nie warto zdecydowanie zwiększać tej liczby. Tylko stały przyrost odnośników umożliwia zdobycie dobrych pozycji i uniknięcie kary od Google. Zbyt nagłe zwiększenie odnośników do strony może być ukarane przez Google zmniejszoną widocznością w sieci. Analizuj linki do strony – poznasz obecną sytuację oraz możliwe niebezpieczeństwa.

Przydatne narzędzia

Oczywiście możesz analizować linki przychodzące do strony za pomocą samej wyszukiwarki – używa się do tego link:, jednakże co zrobić, gdy linków jest kilka tysięcy? Trzeba wtedy skorzystać z odpowiednich narzędzi analitycznych.

Analiza adresów URL przychodzących do strony jest wskaźnikiem tego, co się aktualnie dzieje.

Oto praktyczne narzędzia do analizy linków:

  • Google Webmaster Tools – https://www.google.com/webmasters/tools
  • BacklinksWatch – http://www.backlinkwatch.com/
  • Ahrefs – https://ahrefs.com/
  • MajesticSEO – https://www.majesticseo.com/

Gdy zauważysz, że coś się niedobrego dzieje ze stroną, możesz zmienić taktykę linkowania. Natomiast jeśli zauważysz, że niektóre linki z przeszłości szkodzą Twojej stronie na bieżąco, w pierwszej kolejności zawsze staraj się fizycznie usunąć te linki. Gdy po tygodniach zmagań jest to niemożliwe, to zgłoś szkodliwe odnośniki do Disavow.

 

autoresponder system powered by FreshMail