Marker danych

Marker danych

Jeżeli chcesz bardziej wyeksponować swoją firmę w sieci, warto byś poznał marker danych. To narzędzie, które skierowane jest do osób administrujących stroną oraz do twórców witryn internetowych. Pozwala na wskazanie Google, które informacje roboty wyszukiwarki mają definiować jako dane strukturalne, czyli nierozerwalne z witryną, zarówno w wyszukiwarce, jak i w grafach wiedzy.Dzięki wykorzystaniu markera danych możesz wyróżnić niektóre elementy przy linku do Twojej strony za pomocą rich snippets, czyli fragmentów rozszerzonych. To one w dużej mierze zwiększają CTR, czyli współczynnik klikalności. Dlaczego? Ponieważ są ciekawsze niż tytuł strony (meta title) oraz zawierają wyróżniające się na tle innych dane. Jakie? O tym poniżej.

WAŻNE!
Musisz wiedzieć, że markera danych wykorzystasz wyłącznie, jeśli Twoja strona jest zaindeksowana przez roboty Google. Natomiast, jeżeli część Twoich podstron nie jest zaindeksowana, w ich przypadku nie możesz również użyć markera danych.

 

Przykład 1. Informacje o wydarzeniach
wydarzenia
Gdy na Twojej stronie często umieszczasz informacje o wydarzeniach, możesz je wyeksponować, wykorzystując marker danych. Dodaj tagi w Google Search Console do powiązanych z nimi danych (daty, lokalizacje etc.). Po kolejnym wejściu robotów na Twoją stronę, informacje zostaną zaktualizowane i pojawią się w wynikach organicznych, jak na screenie powyżej.

Marker danych – rodzaje rozszerzeń

Wykorzystując marker danych, wskażesz Google poniższe typy rozszerzeń na stronie:

  • Wydarzenia – dodajesz informacje o wydarzeniach: koncertach, festiwalach itp. podając datę, tytuł, lokalizację.
  • Artykuły – oznaczysz autora tekstu, jego tytuł, oceny odbiorców, datę opublikowania, kategorię etc.
  • Lokalny biznes – gdy prowadzisz firmę lokalną, zaznaczysz nazwę firmy, adres, telefon, godziny otwarcia itd.
  • Restauracje – nazwa, adres, recenzje oraz oceny, telefon, typ kuchni (np. japońska), adres rezerwacji, menu – te wszystkie elementy możesz dodać, gdy prowadzić biznes kulinarny.
  • Produkty – oznaczysz cenę, kategorię, markę czy też stany magazynowe.
  • Seriale telewizyjne – tytuł, reżyser, opinie, oceny, oficjalny adres URL – to wszystko możesz pokazać.
  • Filmy – tytuł filmu, reżysera, recenzję i ocenę widowni, aktorów. Dodając te informacje jako Gloger filmowy, zwiększasz szansę na kliknięcie.
  • Aplikacje – piszesz o aplikacjach na Androida? Marker danych pozwoli Ci dodać dane o: jej nazwie, kategorii, adresie pobrania i tak dalej.

Dlaczego warto wykorzystać marker danych?

Jak widzisz, tagi w markerze danych są ważne dla SEO, a tym samym dla całego procesu pozycjonowania. Dlaczego? Ponieważ dzięki nim Google lepiej rozumie Twoją domenę oraz jej treść. Zabiegi je pozwalają na osiągnięcie lepszych pozycji fraz kluczowych w wyszukiwarce.

WAŻNE!
Nie musisz mieć wiedzy programistycznej, by wprowadzić zmiany. Nie musisz niczego dodawać w kodzie. Wystarczy dostęp do Google Search Console i umiejętna optymalizacja parametrów.

 

Przykład 2. Opinie/Stany magazynowe
opinie
Na powyższym screenie widać dane rozszerzone w postaci opinii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, możesz podawać na przykład stany magazynowe.

Marker danych Google – wady i zalety

Zalety:

  • Marker danych to bezpłatne narzędzie Dostępne w panelu Google Search Cosnole.
  • Pozwala na szybkie oznaczenie np. wydarzeń, produktów, cen, ilości produktów na stanie.
  • Nie wymaga umiejętności programistycznych do wprowadzania zmian.
  • Pozwala na osiągnięcie wyższej pozycji w Google.
  • Zwiększa współczynnik CTR.

Wady:

  • Skuteczna optymalizacja wymaga sporo czasu.
  • Google potrzebuje trochę czasu, by w pełni zrozumieć strukturę danych.
  • Zajmie to trochę czasu, żeby wyszukiwarka Google w pełni zrozumiała strukturę danych Twojej strony internetowej.
  • Po wprowadzeniu zmian w markerze danych zostanie wyzerowany licznik dotyczący innych informacji.

Weź pod uwagę walory i wady tego narzędzia i zdecyduj, czy warto inwestować w niego czasu. Uważam, iż jest niezwykle wartościowe i ma duży potencjał, ale nie w przypadku wszystkich branż. Zdecydowanie bardziej przyda się sklepowi internetowemu niż hydraulikowi.
Przykład 3. Ważne podstrony/produkty
produkty
Marker danych umożliwia dodatkową ekspozycje ważnych podstron. Jest to o tyle istotne, iż zwiększa się szansa na to, iż użytkownik skorzysta z wiedzy na Twojej stronie.

Podsumowanie

Bez względu na to, czy prowadzisz sklep internetowy, hotel czy też salon fryzjerski, warto, byś rozważył użycie narzędzia – marker danych. Odpowiednia optymalizacja tagów strukturalnych pozwoli Ci osiągnąć wyższe pozycje w Google oraz zwiększyć współczynnik konwersji. A to przecież najważniejsze elementy prowadzenia biznesu. Jeżeli dbasz o treści, UX strony, jej szybkość, mobilność i linki, to nie znaczy, że nie warto działać na innych płaszczyznach. Marker danych ma wielki potencjał, który warto sprawdzić!

W następnym artykule przybliżę kwestię optymalizacji danych w samym narzędziu. Czekajcie!

Damian Mączyński

Specjalista ds. SEO. Od kwietnia 2015 w świecie marketingu internetowego. Fan klasycznego rocka oraz rapu. W wolnych chwilach remontuje dom :)

2 Comments

  1. Sławomir napisał(a):

    Do dzisiaj nie wiedziałem, że istnieje coś takiego, jak marker danych. Bardzo dobry tekst.

  2. Piotr napisał(a):

    Używam od dobrych kilku lat w recenzjach produktów i autorskich recenzjach np. filmów. Moim zdaniem lepiej się klika tekst z gwiazdkami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *