Co wpływa na pozycjonowanie?

Nie ma jednej gotowej recepty na dobre pozycjonowanie strony w internecie. Jest to złożony proces, na który wpływ ma kilka, jak nie kilkadziesiąt czynników. Działania pozycjonowania zależne są również od indywidualnych predyspozycji takich jak historia domeny, słowa kluczowe, czy treści na stronie internetowej. Dzisiaj opiszemy większość z działań, jakich wykonanie przyczynia się do prawidłowego pozycjonowania, a co za tym idzie poprawienia pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach.

Pozycjonowanie strony internetowej - czym jest?

Pozycjonowanie strony jest złożonym procesem, w jego skład wchodzą takie działania jak; audyt seo, link buliding, content marketing, analityka internetowa, znaczniki google i wiele innych. Wszystko to jest składową procesu, który ma na celu jedno: osiągniecie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Po co? Aby dotrzeć do jak największej ilości potencjalnych klientów.


Audyt SEO

- wykonuje się go przy pomocy specjalnych narzędzi do monitorowania pozycji stron internetowych, a także narzędzi w panelu webmastera. Celem audytu seo jest utworzenie dokumentu zawierającego uwagi i wskazówki dotyczące poprawy jakości optymalizacji strony względem pozycjonowania. Na co zwracać uwagę wykonując audyt? To podstawowe czynniki podlegające ocenie:

Keywords short i long tail

to nic innego jak krótkie frazy i słowa kluczowe “długiego ogona”. Czym się różnią? Słowa kluczowe krótkie zazwyczaj są jedną frazą np. seo strony, natomiast słowa kluczowe tzw. długiego ogona są złożone np. seo strony internetowej, jak zacząć samemu.

Prawda jest taka, że dobrze wykonane pozycjonowanie, powinno opierać się na obu rodzajach słów kluczowych. Dlaczego? Pierwsze, krótkie frazy są idealne, aby pozycjonować stronę na dane słowo np. makaron włoski i zwiększyć ruch na stronie. Natomiast długi ogon umożliwia dotarcie do zawężonej grupy odbiorców np. makaron włoski, świderki 500g. Tym samym umożliwia sprzedaż ok. 30% większą niż za sprawą użycia fraz krótkich.

Jak to wygląda? Wpisując w wyszukiwarkę frazę makaron włoski, zostaną wyświetlone wszystkie strony powiązane z tą frazą, ale nie koniecznie mogą dotyczyć one konkretnego zapytania, jakie klient ma na myśli. Natomiast wpisując makaron włoski, świderki 500 g, wyświetli się lista sklepów, które będą miały w ofercie ten konkretny rodzaj makaronu włoskiego.


Link building

Inaczej zdobywanie linków, linkowanie do strony własnej z innych wartościowych (pod względem pozycji i treści) stron internetowych. Standardowo wyróżniamy 4 rodzaje linków:

Link wewnętrzny


To link umieszczony wewnątrz strony internetowej, który przenosi na inną podstronę...

w tym samym serwisie np. menu, które znajduje się na stronie

Link zewnętrzny


To link, który przenosi użytkownika do naszej strony internetowej z innego serwisu.

Link naturalny


O linku naturalnym mówimy wtedy, gdy dany użytkownik “sam z siebie” udostępni link...

do materiału na naszej stronie internetowej. Tu należy również wspomnieć, że główną rolę odgrywa tutaj unikalność i atrakcyjność treści umieszczanych na naszej stronie.

Link nienaturalny


Zazwyczaj jest to spamowanie na forach, w postach, czy grupach nic nieznaczącym...

komentarzem opatrzonym jedynie w link do danej strony.


White Hat Seo

To nic innego jak pozycjonowanie zgodne z wytycznymi google. Obejmuje działania etyczne, zgodne z akceptowanymi przez Google działaniami. Główny nacisk kładzie się na content marketing, unikalność i atrakcyjność treści. Tak, aby zainteresowały odbiorcę i skłoniły go do późniejszych odwiedzin na stronie, czy polecenia strony innym użytkownikom.

Black Hat Seo

W skrócie można to opisać, jako działania odwrotne do white hat seo. Jednak głównie można wskazać trzy rzeczy:

  • ukrywanie treści poprzez takie samo tło tekstu i strony
  • przesycenie tekstu słowami kluczowymi
  • cloaking; pokazywanie dwóch różnych treści robotom wyszukiwarek i internautom.

Co grozi za black hat seo? Najprościej pisząc - ban, czyli chwilowe lub nieodwracalne usunięcie strony z indeksu google. Nałożenie filtru na stronę, czyli obniżenie jej pozycji w wynikach wyszukiwania.


Analityka internetowa

Jest procesem gromadzącym dane, które pozwalają optymalizować konwersję na stronach internetowych, a także ulepszać działania związane z dostępnością strony dla klientów. Analityka internetowa w dużej mierze odpowiada na pytania takie jak:

  • Jak zoptymalizować proces zamówienia?
  • Jak nakłonić klientów do ponownego zakupu?
  • Z jakich urządzeń korzysta użytkownik, zanim zamieni się w klienta?

Takich i innych podobnych pytań możemy postawić setki, jeśli zainteresujemy się analityką internetową. Nas w szczególności w tym całym procesie interesuje to, jakie wnioski możemy wyciągnąć po przeprowadzeniu takiej analityki.

Nie ma jednego wyznacznika, którym należy się kierować podczas pozycjonowania strony. Według Google wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce ma nawet ponad 200 czynników!

W tym miejscu warto również zaznaczyć, że algorytm google jest aktualizowany. Co to oznacza w praktyce? Niektóre czynniki mogą nie mieć już bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie np. takie jak; title, description i meta.

Oczywiście warto poprawnie skonfigurować te wartości, jednak obecnie nie wpływają one na seo tak jak kiedyś. Dochodzą również nowe wartości mające wpływ na pozycjonowanie. Dlatego tak ważne jest, aby na bieżąco aktualizować i pogłębiać informację z zakresu seo.

Działania seo można podzielić na dwie kategorie: seo on site i seo off site.

seo on siteseo off site
kod i struktura stronymarketing treści
słowa kluczowemedia społecznościowe
meta tagilink building
prędkość ładowania strony w wyszukiwarkach

Nie zaleca się wybierania tylko jednej z powyższych metod działań. Najlepsze rezultaty otrzymuje się poprzez połączenie działań seo on site i seo off site. Jednak, aby miały one sens w pierwszej kolejności należy skupić się na seo on site, czyli kod strony i jej struktura. Kiedy działania on site są wdrożone, dołączamy do nich seo off site.

Czynniki on site, wpływające na pozycjonowanie strony

Czynniki off site, wpływające na pozycjonowanie

  • link building,
  • działania w social mediach,
  • content marketing.

Sama nazwa na niewiele się zda. Trzeba jeszcze wiedzieć, co i jak do czego służy. Zatem poniżej przedstawiamy szczegółowy opis każdego z czynników.

1. Historia domeny

Ważny czynnik, który wskaże istotne informacje o domenie. Czego można dowiedzieć się z historii domeny? Przede wszystkim wiek domeny, ilość i jakość linków prowadzących do strony. Ponadto z historii domeny dowiemy się też o karach i filtrach, jeśli takie były na nią nałożone.

2. Słowa kluczowe na stronie

Słowa kluczowe mają jedną zasadniczą funkcję - dobrze dobrane sprawią, że na naszą stronę internetową trafią potencjalni klienci. Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym (po wpisaniu w wyszukiwarkę zapytania), strona pojawi się w indexie stron w wyszukiwarce. Gdzie powinny znaleźć się słowa kluczowe?

Umieszczając słowa kluczowe w treści, trzeba pamiętać, aby nie doprowadzić do keywords stuffing - czyli przesycenia treści słowami kluczowymi. Keywords powinny być naturalnie umieszczone w treści, tak aby były czytelne dla robotów wyszukiwarek, ale co najważniejsze, aby klient/czytelnik otrzymał spójną i wartościową dla siebie treść.

Optymalna ilość słów kluczowych na jeden tekst wynosi od 1,5% do nawet 5% (wg różnych źródeł). Ilość keywords w treści zależna jest od jej długości. Warto jednak nie przesadzać i stosować umiar. Zależnie od długości tekstu powinno się w nim znaleźć od 3 do10 słów kluczowych. Podczas tworzenia tekstu warto również stosować synonimy słów kluczowych oraz zamienne formy osobowe.

3. Hierarchia nagłówków H1-H6

Hierarchia nagłówków daje znać robotom wyszukiwarek, które ze słów są najważniejsze, a także wyznacza kierunek skanowania strony przez roboty. Dzięki zastosowaniu hierarchii nagłówków roboty się nie gubią. Co to oznacza w praktyce? Gdyby przyjąć za przykład treść, w której występują same nagłówki h3 - w tej sytuacji roboty nie wiedzą, jaka treść jest najważniejsza. Wszystkie informacje są dla nich na tym samym poziomie i tak naprawdę mogą uznać treść za nieważną i niepotrzebną. Przy czym trzeba pamiętać, że znacznikiem H1 oznaczamy zawsze - tytuł strony, H2 nagłówek pierwszy (powinien zawierać pożądane słowo kluczowe). Umieszczając słowa kluczowe w opisach i tagach, należy pamiętać, że muszą być one powiązane z treścią strony do jakiej kierują użytkownika. W przeciwnym razie osoba nie znajdzie tego, czego szukała i szybko opuści witrynę, co będzie skutkowała wysokim bounce rate (współczynnik odrzuceń).

4. Jakość treści na stronie

Teksty dobrej jakości, unikalne i angażujące czytelnika, ale również uwzględniające zasady seo. To właśnie treści, które wspomagają pozycjonowanie. Publikowane teksty powinny być atrakcyjne dla czytelnika/klienta. Poradniki, zestawienia, dane, analizy, case study (studium przypadku). Planując content, warto przyłożyć się do jakości, a nie ilości tekstów. Lepiej, aby na stronie było mniej dobrej jakości tekstów niż hurtowych ilości zapychaczy.


5. Linkowanie i jakość linków

Ruch na stronie można pozyskać poprzez zdobywanie linków prowadzących do naszej strony, a także budowanie zaplecza pozycjonerskiego. Linki zdobywać można:

  • poprzez korzystanie z forów internetowych i angażowanie w komentowanie innych stron/blogów,
  • udostępnienia w social mediach.

Wartość inaczej jakość linków pozyskanych ma znaczenie. Pozyskując linki, powinniśmy się skupić na tym, aby były umieszczane na stronach z wartościową treścią i dobrą pozycją w wyszukiwarkach, i takich, gdzie nie miały miejsca praktyki black hat seo.

6. Szybkość ładowania strony

To nic innego jak czas, w którym strona ładuje się w przeglądarce internetowej. Im trwa to dłużej, tym więcej potencjalnych klientów może zrezygnować z jej przeglądania. Z wielu doświadczeń wynika, że szybsze strony nie tylko mają wysokie pozycje w Google, ale również lepiej konwertują.

Szybkość strony można sprawdzić za pomocą bezpłatnych narzędzi np. Google PageSpeed Insights. Wygenerowany raport wykaże błędy na stronie, a także rzeczy, które możemy zoptymalizować. Dzięki czemu przyspieszyć tym samym ładowanie strony.


7. Mobile first

W dzisiejszych czasach większość osób do przeglądania internetu korzysta z urządzeń przenośnych. Oznacza to, że strona internetowa powinna być jak najlepiej dostosowana do urządzeń mobilnych o różnej wielkości. Tak, aby jej przeglądanie (niezależnie od urządzenia) było łatwe, intuicyjne i bezproblemowe.

8. User Experience (UX)

To doświadczenia, jakie towarzyszą użytkownikowi podczas korzystania ze strony internetowej, usługi czy produktu. Projektowanie według user experience powinno zawierać w sobie elementy psychologii, ergonomii, sztuki, użyteczności, oraz technologii.

9. AMP (Accelerated Mobile Pages)

Służy do budowania statycznych treści na stronie, tak aby było one łatwo i szybko dostępne dla użytkowników urządzeń mobilnych. Głównym celem zastosowania AMP jest obniżenie współczynnika odrzuceń (bounce rate) spowodowanym zbyt wolnym ładowaniem się stron internetowych.


10. Dane strukturalne

To specjalne znaczniki umieszczane na stronach internetowych służące do opisania ich zawartości w formie zrozumiałej dla wyszukiwarek. Dane strukturalne mogą zostać zamieszczone na stronie za pomocą jednego z następujących formatów:

  • mikrodane (schema.org),
  • mikroformaty (hCard),
  • RDFa,
  • JSON-LD.

Więcej informacji na temat danych strukturalnych znajdziesz w supporcie google.

11. Robots.txt i Sitemap.xml

Robots.txt to plik wskazujący drogę robotom wyszukiwarek. Inaczej, w pliku robots.txt znajdują się informacje odnośnie do tego, co wolno, a czego nie robotom wyszukiwarek. W pliku tym można również umieścić informacje odnośnie do mapy strony - sitemap.xml.

Sitemap.xml to nic innego jak plik, w którym znajduje się mapa strony internetowej. Plik ten dostarcza informacje dla googlebota o wszelkich zmianach na stronie, nowych podstronach, produktach, czy wpisach. Dzięki czemu łatwiej o ich indeksację.

Ogólne rekordy stosowane w pliku robots.txt

disallowokreśla ścieżki, do których roboty google nie mają wstępu
allowokreśla ścieżki dostępne dla robotów google

12. W3C

World Wide Web Consortium – organizacja, która zajmuje się ustanawianiem standardów pisania i przesyłu stron WWW (wg. Wikipedii). Tworzenie stron wg standardów W3C ma znaczny wpływ na pozycjonowanie.

13. Link building

Na linkowanie składa się szereg działań, które mają na celu zapewnienie wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony. Linki muszą być wartościowe, a przede wszystkim pochodzące z legalnych źródeł tzn. takich, w których nie są wykorzystywane techniki black hat seo np. farmy linków - raczej zaszkodzą, niż pomogą w pozycjonowaniu.

14. Działania w social mediach

Trzy zalety wynikające z publikacji i umieszczania linków w social mediach (Facebook, Twitter):

  • dywersyfikacja linków przychodzących,
  • linki z social mediów są linkami umieszczonymi na zaufanych stronach. Dzięki czemu część “zaufania” przenosi się na stronę linkowaną,
  • w większości linki z sm mają wartość “nofollow”, jednak ta również ma pozytywny wpływ na pozycjonowanie.

15. Content marketing

Inaczej marketing treści. Jest to strategia marketingowa mająca na celu pozyskanie klientów za pomocą publikacji użytecznych i atrakcyjnych treści w internecie. Strategia content marketingowa pozwala na określenie docelowej grupy odbiorców, dzięki czemu mamy pewność, że publikowane treści trafią bezpośrednio do potencjalnych interesantów. W jakim celu wdraża się strategię content marketingową? Głównym celem jest zbudowanie silnej marki, czyli zaufania wśród klientów, a także budowanie zaangażowania klientów w udostępniane treści. Warto nadmienić, iż content marketing nie opiera się tylko na tekście. W skład tej strategii wchodzą również wszelkie grafiki, prezentacje, webinary, czy filmy.

Podsumowując, pozycjonowanie stron internetowych jest rozległym procesem, którego wyniki zauważalne są dopiero po kilku miesiącach. Zatem jeśli wdrożyłeś seo, a po tygodniu, czy dwóch nadal nie widzisz zmian - nie jest to powód do obaw.

Artur Pięciak

Produkcja strony internetowych formalnie od 2012 roku, z pasji nieco dłużej. W Lokomotywie działam w wagonie technicznym www, sklepów opartych o WooCommerce oraz w wagonie, gdzie motywem przewodnim jest Adobe Photoshop. Po godzinach muzyczny ♫ relax i kibicowanie Real Madryt :)

2 Comments

  1. Cymes Coelho pisze:

    Dobry artykuł. Chętnie poczytałbym więcej o UX. To teraz mega ważny czynnik 🙂

  2. Zgred pisze:

    Punkt 12 W3C – nie ma żadnego wpływu na SEO. Poprawność kody jest pomijana przez wyszukiwarki – gdyby to był czynnik rankingowy to żadna z obencych stron nie byłaby w topach. Samo dodanie dowolnego kodu śledzącego czy to gtm/ads/analytics/yandex czy innego powoduje od razu, że w3c się rozjeżdża. Nawet Google nie trzyma się tego standardu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *