Content marketing w branży e-commerce

Branża e-commerce z roku na rok coraz większy nacisk kładzie na content, który poprzez zróżnicowaną formę może być użyteczny pod wieloma względami. Z jednej strony pomaga w kreowaniu wizerunku marki, z drugiej jest fundamentem dla specjalistów SEO. Już na etapie zakładania profesjonalnego sklepu internetowego warto zwrócić uwagę na publikowane treści i wykorzystać potencjał każdej podstrony. Jak zatem ważny jest content marketing w branży e-commerce?

O firmie

Strona główna to niewątpliwie wizytówka dla firmy i to najczęściej ona decyduje o tym, jakie klient będzie miał zdanie o naszej działalności. Pierwsze wrażenie jest ważne, dlatego inwestycja w dobre treści na tym poziomie daje możliwość prezentacji firmy od jak najlepszej strony. Referaty nie są mile widziane, jednakże przedstawienie podstawowych informacji i głównych zalet ze współpracy z daną marką będzie stawiać nas w korzystnym świetle. Zrozumiały język, krótkie zdania i oczywiście nie należy zapominać o kluczowych aspektach pod działania SEO, jak odpowiednio sformatowany tekst. W zależności od budowy witryny informacje o firmie powinny znaleźć się jako osobna podstrona lub treść na stronie głównej. Bardzo często ta kwestia jest pomijana, ponieważ właściciele witryn sądzą, że użytkownicy nie przywiązują wagi do historii i ciekawostek. Zaprezentowanie firmy dostarczy niezbędnych informacji tym, którzy zwracają uwagę na szczegóły oraz zadba o wiarygodność w sieci. Ponadto opis to kolejna płaszczyzna, która stanowi fundament do działań pozycjonera.

Opisy produktów

Jednym z najczęściej popełnianych błędów w branży e-commerce jest duplikacja treści. Z punktu widzenia klienta takie działania są nudne i mało zachęcające do zakupu produktu. Poza tym takie treści nigdy nie pomogą w uzyskaniu wysokich miejsc w rankingu wyszukiwarki. Opisy powinny zaintrygować. Witryny, gdzie content jest powielany, są postrzegane nieprzychylnym okiem przez Google. Treść skopiowana od producenta jest monotematyczna i nie wnosi nic nowego, by klient miał szanse na poznanie produktu i zdecydowanie o jego zakupie. Oryginalne treści przyciągną uwagę i pozwolą na wyróżnienie się na tyle konkurencji. Pamiętajmy, że ponad połowa konsumentów robi zakupy w e-sklepach, a pozostali bardzo często sprawdzają towary w internecie i to na tym etapie dokonują wyboru. Być może niestandardowy opis zachęci do skorzystania z zakupów internetowych. Tekst dotyczący opisu produktu powinien zawierać odniesienie nie tylko do atrybutów wizualnych, ale również do ich zastosowania, instrukcji obsługi etc. Użytkownik musi zrozumieć treść, tak więc terminologia techniczna jest raczej niewskazana.

Opinie internautów

Konfrontacja z klientami wciąż budzi dezorientacje i niepewność. Internet wciąż kojarzony jest przede wszystkim z hejterami, którzy często działają na szkodę i wizerunek interesów w e-świecie. Możliwość dodania opinii o produkcie, jego recenzji lub komentarzu pod wpisem na blogu pozwoli poznać target i zaznajomić się z oczekiwaniami konsumentów. Każdy, kto robi zakupy w internecie, lubi poznać opinię na temat wybieranego produktu lub wypowiedzieć się na temat dotyczący zastosowania danego przedmiotu. Ponadto zachęta do dialogu może być sukcesywnie nagradzana drobnymi bonusami.

Help me

W zależności od działalności sklep internetowy powinien zawierać podstronę, która pozwoli użytkownikowi we własnym zakresie poszukać odpowiedzi na nurtujące pytania związane z branżą. Najczęściej zadawane pytania (FAQ) to sposób na nauczenie klienta samodzielnego działania. Przystępna treść podana w lekkiej formie znacznie ograniczy napływające e-maile i telefony. Ciekawą formą contentu jest również słowniczek najczęściej używanych w branży pojęć, które dla przeciętnego użytkownika mogą być zagwozdką.

Blog vs. poradnik specjalistyczny

Coraz częściej witryny internetowe mają bezpośredni odnośnik do bloga, gdzie publikowane są wpisy w obszarze branży, ale niekoniecznie wpisy promujące konkretny produkt. To, w jaki sposób poprowadzimy bloga firmowego, zależy od indywidualnych koncepcji, aczkolwiek ciekawą opcją jest nawiązanie do najczęściej zadawanych pytań i porad specjalistycznych. Stawiając hipotezę i proponując rozwiązania, stajemy się ekspertami dla użytkownika. Zarówno blog, jak i poradnik przyczyni się do wspierania działu pozycjonowania i znacznie zwiększy ruch na stronie. Każdego dnia ilość zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę Google jest ogromna. Jako internauci szukamy prostych i szybkich porad na wiele tematów. Content marketing w branży e-commerce jest coraz ważniejszy. Warto więc wykorzystać ten kanał komunikacyjny.

Newsletter

Właściwie zredagowany newsletter powinien zachęcać grafiką. Im większa kreatywność, tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik skorzysta z zachęty i odwiedzi naszą witrynę. Zwykle nacisk jest kładziony na nowości, promocje, ale warto pójść o krok dalej. Z pewnością do odwiedzenia witryny zachęci nowy artykuł na blogu firmowym. Newsletter powinien zachęcać do podjęcia akcji. Dopasowany musi być do okazji i targetu.

Content marketing w branży e-commerce – podsumowanie

Wbrew pozorom każda podstrona nawet na witrynie sklepu internetowego ze specjalistycznymi produktami może zachęcić użytkownika do poznania oferty i działalności firmy. Wraz z rozwojem internetu ewoluuje również content marketing, ale niektóre kwestie pozostają niezmienne. Użytkownik, czytając tekst, powinien, choć w minimalnym stopniu, utożsamiać się z opisywaną sytuacją. Elastyczność i prostota w przekazie to dziś fundament każdego biznesu internetowego.

Łukasz Kukorowski

W Lokomotywie na co dzień odpowiedzialny za rozwój działu sprzedaży i budowanie nowych relacji biznesowych. Jego główną motywacją jest chęć niesienia pomocy w napędzaniu biznesu naszych klientów. Doradza, edukuje, szkoli, rekrutuje. W wolnym czasie poszerza horyzonty w jednej z poznańskich uczelni. Prywatnie fan cyberpunkowych klimatów i zapalony gracz konsolowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *