jak design strony pływa na pozycje w google

Zasady działania algorytmów Google, od których zależy wysokość pozycji stron w internecie, owiane są delikatną nutą tajemnicy. Co nie zmienia faktu, że dużo już wiemy. Reszta natomiast to domysły. Często informacje te zbudowane są z pogłosek, plotek i półprawd, a nikt konkretnie oraz dosadnie nie podpowiada, czego żąda Google i jak na jego własnym podwórku odnieść zwycięstwo.


Divider

Każdy z nas jednak lubi ładne rzeczy i takimi stara się otaczać. Tak samo jest ze stronami internetowymi. Ładna strona www równa się większej liczbie osób, która spędzi więcej czasu, kupi produkt lub zamówi usługę, a co za tym idzie - domena może liczyć na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google, gdyż zapewnia odbiorcom dobre wrażanie (UX). Sprawdzone SEO opiera się na technicznej optymalizacji, tworzeniu contentu, zdobywaniu linków zewnętrznych oraz czynnikach behawioralnych, które zapewnia odpowiednia struktura i wygląd strony www.


Optymalizacja strony – dlaczego jest tak istotna?

Divider

Optymalizacja strony on-site ściśle powiązana jest z web designem. W praktyce oznacza ona dostosowanie strony internetowej do wymogów użytkownika i wyszukiwarki Google. Celem optymalizacji jest przygotowanie gruntu pod pozycjonowanie, ale także osiągnięcie wyższych pozycji w wyszukiwarce.

Na SEO składają się m.in:

  • dobór trafnych słów kluczowych,
  • implementacja treści, zawierających wyrażenia kluczowe,
  • poprawa architektury informacji,
  • przyspieszenie strony,
  • poprawa elementów mobilnych,
  • wdrożenie danych strukturalnych,
  • i wiele innych zabiegów.

Sama optymalizacja stanowi skomplikowany, wieloetapowy proces i dotyczy zarówno aspektów technicznych niewidocznych dla oka, jak i estetycznych po stronie designu. Można powiedzieć, że dział SEO pomaga w ulepszeniu strony pod kątem wizualnym oraz UX, a to wpływa na lepsze pozycje w Google.


Wygląd strony i jej wpływ na użytkownika

Divider

Design a pozycjonowanie to nie są dwa odrębne zagadnienia. One się niejako ze sobą łączą. Bardzo łatwo wymienić, co najczęściej denerwuje użytkowników na stronach internetowych, gdy je szybko opuszczają, nie mogąc znaleźć na nich przydatnych treści. Przez takie zachowania wzrasta tylko współczynnik odrzuceń strony, a jej pozycja w Google spada.

Czym najbardziej zawinie strona ze złym desginem? Szczególnie tym, że nie znajdują się na niej żadne istotne informacje umieszczone w polu widzenia użytkownika od razu po wejściu na stronę (tzw. above the fold). Potencjalny użytkownik na stronie internetowej poszukuje informacji, usługi, cen i terminów. Jeżeli tego nie widzi, bardzo szybko z niej rezygnuje, po prostu klikając krzyżyk u góry zamykający kartę. Jest to bardzo czytelny sygnał dla algorytmu Google RankBrain, który od razu skreśla stronę, traktując ją jako mało przydatną (oczywiście zjawisko to musi się powtarzać w większej skali niż kilka sesji). Wyszukiwarka Google chce trzymać poziom i sugerować użytkownikowi bardziej wartościowe strony niż takie, które po kilku sekundach on sam wyłącza.

Kolejnym aspektem jest szybkość. Jeżeli niektóre kluczowe elementy ładują się po kilkunastu sekundach, użytkownikowi może nie starczyć cierpliwości. Na przykład w sklepach internetowych warto pomyśleć o ładowaniu flitów w ajaxie, czyli w tle, zamiast przeładowywać już i tak ciężki i zapełniony sklep.


Jak design wpływa na wysoki współczynnik odrzuceń?

Divider

Bardzo łatwo wymienić rzeczy, które denerwują potencjalnego użytkownika na stronach internetowych, ponieważ każdy z nas korzysta z internetu na co dzień. Poniżej przedstawiono kilka powodów, dlaczego strona wyłączana jest zaledwie po kilku sekundach, a mianowicie:

  • natrętne reklamy - szczególnie te wyskakujące w formie okienek z niewidocznym krzyżykiem do zamknięcia,
  • zła nawigacja strony - użytkownik nie wie, jak poruszać się po danej stronie internetowej (brak choćby breadcrumbs'ów),
  • zły układ strony - zarówno pod kątem technicznym, jak i estetycznym (niedopasowane, jaskrawe kolory lub złe czcionki),
  • brak czytelnego menu,
  • muzyka włączająca się od razu po przejściu na stronę (zarówno ta pochodząca z reklam, jak i ta wbudowana na stałe w stronę),
  • brak konkretnych informacji na stronie mówiących o jej tematyce, oferowanych usługach (ogólnie rzecz biorąc - brak konkretów),
  • niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych (większość ludzi przegląda teraz internet na "małych ekranach").

To tylko nieliczne z problemów, z jakimi borykają się strony ze złą szatą graficzną. Design strony ma bardzo duże znaczenie w powyższych przypadkach, a zły design, niestety, przekłada się na wysoki współczynnik odrzuceń i pogo sticking.


Pogo sticking a web design

Divider

Pogo sticking to całkowicie inne pojęcie niż bounce rate, jednak oba te współczynniki mają bardzo duże znaczenie dla algorytmów Google. Bounce rate oznacza, że użytkownik wszedł na stronę i nie przeszedł dalej (nie włączył żadnej podstrony). Oczywiście ma to dwojakie znaczenie i mierzone jest w inny sposób niż pogo sticking. Tutaj liczy się czas. Jeżeli użytkownik wszedł na stronę i spędził na niej dużo czasu oraz znalazł wszystkie kluczowe informacje, jest to plus dla strony internetowej, a algorytmy Google traktują ją jako wartościową. Jeśli jednak użytkownik wszedł na stronę, spędził na niej 5 sekund, po czym ją wyłączył, wtedy ma to bardzo negatywne znaczenie dla samej strony. Jest to jasny znak dla Google, aby więcej razy nie polecać tej domeny, ponieważ nie zawiera ona niczego interesującego.

Pogo sticking polega natomiast na tym, że odbiorca wraca do wyszukiwarki Google w poszukiwaniu innej strony, która dostarczy bardziej trafne treści. Jeżeli tak się dzieje w przypadku naszej strony należy zastanowić się nad tym co, gdzie i jak je przedstawiać. Warto zrobić wtedy audyt contentu oraz przeprowadzić testy A/B.


Jak poprawić web design strony?

Divider

Zmiana szaty graficznej ma spory wpływ na pozycjonowanie. Przede wszystkim taką stronę internetową trzeba w prawidłowy sposób i kompleksowo zoptymalizować. Web design i samą organizację strony należy poprawić tak, aby niosła jasny przekaz użytkownikowi i od razu prezentowała najpotrzebniejsze informacje. Ważne są trzy zasady: aby informacja mogła zostać znaleziona szybko, łatwo i bez zbędnej irytacji.

Najlepsze strony www to takie, gdzie właściciel sam bazuje na własnych doświadczeniach. Wyobraź sobie najgorszą stronę internetową, jaką widziałeś, a kolejno swoją zoptymalizuj tak, aby była przeciwieństwem tej najgorszej. Lub odwrotnie - przypomnij sobie, który serwis dał Ci najwięcej dobrych wrażeń i zaprojektuj swoją podobnie! Jest to trudne zadanie, jednak warte swojej ceny.


Elementy web designu mające duży wpływ na pozycjonowanie strony

Divider

1. Nagłówki na stronach

Jesteśmy ludźmi, którzy styczność z dokumentami czy książkami mieli od zawsze i przyzwyczajeni jesteśmy do ich układu oraz estetyki. Tak samo jest ze stronami internetowymi. Nagłówki w nich pełnią taką samą funkcję, jak nagłówki w książkach. Mają przede wszystkim zwiększyć czytelność strony, przejrzystość i jej podział na rozdziały czy podrozdziały. Szczególnie istotne jest to na stronach z artykułami naukowymi. Strona internetowa ma być logiczna, a przez to dobrze zaprojektowana oraz przemyślana.

2. Przydatność strony - UX

Ważną cechą dla stron jest to, ile czasu dany użytkownik na nich spędził. Dla algorytmów Google jasnym przekazem jest, że jeśli ktoś spędził na danej stronie godzinę, to jest ona wartościowa pod kątem treści i web designu, przez co wyżej ją winduje. To jest kluczem do sukcesu - tworzenie wysokiej jakości tekstów nie tylko na blogi, ale także dla sklepów internetowych, tj. opisy produktów lub zwykłe poradniki z użyciem produktów. Wszystko to jest świetną reklamą i daje otwartą furtkę na pozyskanie większej ilości klientów, jak i użytkowników.

Dodatkowo duże znaczenie dla pozycjonowania ma jakość treści - ich ilość oraz objętość. Im treści są dłuższe, posiadają praktyczne formatowanie oraz wplecione obrazki i multimedia, tym wyżej pozycjonowane są przez algorytmy Google, ponieważ uważane są za stworzone z wysoką starannością i na najwyższym poziomie. Analizuj dane z narzędzia Google Analytics i optymalizuj pod kątem SEO i wyglądu te, z których użytkownik szybko uciekł.


Divider

3. Aktualizacja treści na stronie – recykling

Wydaje się nieistotnym punktem, jednak jest bardzo ważnym. Im więcej nowych treści, im więcej zmian szaty graficznej pod UX, tym lepiej dla całego procesu pozycjonowania. Google punktuje za to, gdy coś się dzieje na stronie, gdy są wdrażane nowe rozwiązania czy aktualizacje dotychczasowych, a bardzo źle odbiera kilkumiesięczne przestoje. Nie mając pomysłów na nowości na stronie, poleca się aktualizacje starych treści, ponieważ lepiej poprawiać coś, co już istniało i ma historię niż wprowadzać newsy, na które zwyczajnie nie ma się pomysłu.

4. Częste używanie słów kluczowych

Wyszukiwarka Google niejako opiera się na słowach kluczowych, dlatego ich obecność na stronie i w tekstach jest bardzo ważna. Kluczowe jest, aby słowa rozmieszczone były w odpowiednich miejscach i aby strona była nimi nasycona, jednak nieprzesycona. Przesadzić z nimi da się bardzo łatwo, a niestety skutki mogą być opłakane. Jeżeli słowa kluczowe będą wciskane na stronę na siłę i bezsensownie, algorytm Google to wykryje i z powodzeniem zastosuje filtry przeglądające stronę lub po prostu ręcznie sprawdzi stronę www. Jeżeli nie chcesz przestraszyć klienta wyglądem, nie atakuj zewsząd słowami kluczowymi!


DESIGN STRONY INTERNETOWEJ A POZYCJONOWANIE


Ważnymi cechami dobrych stron internetowych są:

1. Szybkość ładowania,

2. Dostosowanie jej do urządzeń mobilnych,

3. Prawidłowe rozmieszanie informacji.

Żaden właściciel strony internetowej nie ucieknie od wyżej wymienionych udogodnień dla użytkowników. Według szacunków ok. 60% internetu należy teraz do posiadaczy urządzeń mobilnych, a mało co jest bardziej zniechęcające niż strona niedopasowana do potrzeb użytkownika. Szybkość ładowania strony z kolei odpowiada za współczynnik boune rate - im szybciej strona się ładuje, tym niższy jest tenże współczynnik. Warto śledzić to, co mówią pracownicy Google, co prezentują artykuły na blogach agencji SEO bądź prezentacje na branżowych konferencjach.

Krzysztof Zakrzewski

3 Comments

  1. Andrzej pisze:

    Czyli można powiedzieć ze internet zmierza w dobrą stronę. Ponieważ Coraz wyraźniejsza role w tworzeniu stron internetowych ma UX. Wszystkie trzy elementy wymienione w podsumowaniu wpływają na zapewnienie wygody użytkownika. Odrobinę brakuje oceny projektu graficznego. Jak piękne lub intrygujące strony wpływają na utrzymanie uwagi użytkownika.

  2. Jak mówi stare przysłowie – “Jeżeli strona podoba się nam osobiście, to tak samo podoba się dla Googla” 🙂 trzeba także brać pod uwagę ze strony nie są dla robotów tylko dla użytkowników :))
    Wiec wszystko co się dzieje obecnie i w przyszłości tak jak najbardziej wpływa na pozytywny internet ! 🙂

  3. Thomas pisze:

    Oczywiście, że wygląd strony wpływa na pozycjonowanie. Jeżeli strona jest przejrzysta, łatwa w obsłudze a przy okazji “ładna” z pewnością będzie wyświetlana częściej niż dziwny, pokręcony twór. Mnie osobiście najbardziej, poza wyskakującymi zaraz przed oczy reklamami denerwuje muzyka, na którą już parę razy zdarzyło mi się już trawić. Nie rozumiem całkowicie po co decydować się taki dodatek…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *