fbpx
StudioLokomotywa.pl • Napędzamy Twoje SEO!

Czy wydłużony meta description ma wpływ na pozycjonowanie?

Opublikował użytkownik: Bartosz

Wraz z końcem listopada ubiegłego roku firma Google wprowadziła zmiany do algorytmu wyszukiwarki, które wydłużają ilość wyświetlanych znaków meta description w wynikach wyszukiwania. Obecnie możemy zamieścić tam nawet do około 320 znaków, gdzie przed aktualizacją wyświetlane było maksymalnie 160.
Są to duże zmiany, które właściciele serwisów internetowych powinni wziąć pod uwagę i opracować odpowiednią strategię, wyciągając z nich jak najwięcej korzyści. Przypomnijmy sobie więc zasady poprawnie zbudowanego meta description, a następnie zastanówmy się jak dopasować je do panujących obecnie trendów.

Jak pisać meta description?

Zanim przejdziemy do konkretnych zasad pisania, odpowiedzmy na pytanie, jaka jest funkcja i struktura tego tagu html.
<meta name=”description” content=”Tu znajduje się meta description dla danej postrony.”/>

Istotą pisania meta description jest zachęcenie użytkownika wyszukiwarki do kliknięcia w naszą stronę internetową. Jako, że mamy do dyspozycji blisko 320 znaków, daje nam to większe możliwości przyciągnięcia uwagi do naszej strony. Nie oznacza to jednak, że zawsze należy wykorzystywać dostępną przestrzeń.

Podstawowe zasady pisania meta description

  • Dobrą i przede wszystkim działającą na użytkownika praktyką jest umieszczenie zwrotu CTA (Call-to-action) w meta opisie. Są to krótkie, zachęcające do kliknięcia hasła, które potrafią zachęcić do wyświetlenia zawartości strony. Przykładami CTA są takie zwroty jak: ‘Sprawdź’ ‘Dowiedź się więcej’ ‘Wypróbuj za darmo’.
  • Musi nawiązywać do treści znajdującej się na stronie. W przeciwnym wypadku, Google może nałożyć karę za stosowanie praktyk, które mają na celu oszukanie użytkownika. Ponadto, zwiększy to współczynnik odrzuceń, co jest czynnikiem rankującym i wpłynie negatywnie na pozycję strony.
  • Powinien zawierać frazę kluczową, gdyż po wyszukaniu mamy pewność, że Google wykorzysta napisany przez nas meta description, zamiast wybranego fragmentu z treści strony. Dodatkowo zostaje ona wytłuszczona, co przyciąga wzrok użytkownika.
  • Warto zadbać aby dla każdej podstrony meta description był unikalny. Duplikacja nie jest zgodna z wytycznymi od Google. Jeżeli już mimo wszystko, opis ten miałby się powtarzać to lepiej zostawić pole puste dla uzupełnienia przez roboty Google.

Czy konieczne jest rozszerzenie meta description dla wszystkich podstron?

Po aktualizacji wydłużającej ilość znaków, wydawać by się mogło, że potrzebna będzie całkowita reoptymalizacja meta description na wszystkich podstronach.
Przy niewielkich stronach firmowych nie stanowi to problemu i jest warte poświęcenia chwili czasu. Natomiast, jeżeli chodzi o rozbudowane serwisy internetowe to tutaj już nie pójdzie tak gładko.
Zmuszenie do poświęcenia cennych godzin pracy na zmianę tych opisów nie jest jednak zamierzeniem Google. Według ich wskazówek wystarczy skupić się na najważniejszych podstronach, a resztę zostawić robotom wyszukiwarki, aby automatycznie poszerzyły meta opisy.

Meta description a pozycjonowanie

Powszechnie wiadome jest, że algortym Google nie uwzględnia meta description jako czynnika rankującego. Dlaczego więc jest to tak ważny aspekt optymalizacji pod kątem SEO?
Pomimo braku bezpośredniego wpływu na pozycję strony, ma on wpływ na współczynnik CTR (Click-through-rate). Ten z kolei, jest pewnego rodzaju oceną dla Google, na ile trafna jest dana strona dla wyszukiwanej frazy. Im lepsze CTR – tym wyżej zostanie umieszczona dana strona na liście wyników wyszukań.
Innymi słowy, im więcej osób kliknie w Twoją stronę, tym wyższą pozycję powinna zajmować, gdyż jest to bardziej trafny wynik dla użytkowników. Dlatego też, optymalizacja meta description jest tak ważna w pozycjonowaniu, szczególnie teraz po znacznym zwiększeniu ilości wyświetlanych znaków.

1 komentarz do “Czy wydłużony meta description ma wpływ na pozycjonowanie?

  1. Większość, rzeczy to prawda, jednak nie zgadzam się z opinią, że wysoki współczynnik odrzuceń będzie miał negatywny wpływ na ranking.
    Jeśli użytkownik po wejściu na stronę od razu znalazł informację, której poszukiwał to nie przejdzie już na kolejne podstrony i nie wykona żadnej
    akcji, oprócz zamknięcia strony. Wysoki współczynnik odrzuceń w tym wypadku jest pozytywny. Gorzej, gdy współczynnik powrotów do wyników wyszukiwania jest wysoki – świadczy to o tym, że użytkownik nie znalazł na stronie tego czego poszukiwał.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *