Podczas budowania strony internetowej komfort korzystania z witryny przez potencjalnego klienta warto postawić na pierwszym miejscu. Istnieją pewne niezmienne wytyczne, które zapewniają użytkownikowi łatwość w poruszaniu się po serwisie, a jego właścicielowi osiągnięcie zamierzonego rezultatu np. sprzedaż usługi. Poniższa infografika ma na celu wskazanie tych obszarów i zrozumienie jak ‘nie przeciążyć odbiorcy’.
Zbuduj serwis, który będzie chciało się przeglądać i chętnie wracać !
Czytelne menu
Jak zagwarantować użytkownikowi łatwe nawigowanie po Twoim serwisie, tak aby odnalazł interesujące go treści?
Stwórz takie menu, które będzie:
- Możliwe do kliknięcia
- Dostęp z każdego miejsca
- Umożliwiające zorientowanie się gdzie jestem obecnie?
- Używaj jednoznacznych ikon
- Warto, by przyciski CTA nie przypominały reklam
Nadrzędna funkcja Twojej strony
Jasno przekaż jaki jest cel istniena Twojej witryny.
Masz tylko kilka sekund na to, by zachęcić użytkownika do pozostania na stronie i zorientowania się co masz mu do zaproponowania.
Jak w jasny sposób zakomunikować czemu służy Twoja strona i co może dać internaucie?
- Użyj zdjęć wysokiej jakości skojarzonych z twoim biznesem. To właśnie
one pomogą odbiorcy szybko wychwycić co szybko może zrobić na
Twojej stronie. - Zastosuj krótkie opisy wyjaśniające na czym polega Twoja oferta np.
’tylko 4 proste kroki dzielą Cię od …’ - Używaj krótkich zdań
- Stosuj proste opisy
- nazwy usług/produktów powinny być takie same na całej stronie –
unikniesze niepotrzebnego 'pomieszania’
Aspekt wizualny
Jak zwiększyć przyjemność i zadowolenie z poruszania się po Twojej witrynie?
- Zadbaj o estetykę i warstwę graficzną
- Wywołanie pozytywnych emocji zachęci użytkownika do powrotu na
stronę.Oczywiście trzeba uważać, by zbyt wielka ilość elementów
graficznych nie wywołała odwrotnego skutku - Ustal swoją grupę docelową – a następnie dopasuj do niej formę
graficzną i treści. - Dostosuj witrynę do preferencji swoich odbiorców. Określ czy
odbiorcą będzie klient biznesowy czy indywidualny. Inną stronę
zbudujesz dla młodych mam, a inną estetykę przygotujesz dla
biznesmenów wwieku średnim. - Warto, by kolorystyka była spójna z całą identyfikacją graficzną.
Zawartość merytoryczna
Internauta nie czyta, ale skanuje.
- Liczy tym samym, że podobne informacje będą obok siebie. Warto o
tym pamiętać. - Teksty powinny być pogrupowane w logiczne sekcje.
- Stosuj jasne i czytelne nagłówki.
- Unikaj ścian tekstu.
- Pomocne będą wypunktowania.
’Co zyskam?’
Wchodząc na witrynę podświadomie zadajemy sobie powyższe pytanie.
Czy użytkownik musi się domyślać jakie korzyści związane są z Twoją ofertą?
Czy w jasny sposób uwypukliłeś je na stronie?
Jaką unikatową wartość dodaną oferujesz?
Czy potencjalny klient musi się domyślać co daje mu Twój produkt?
- Twoje przewagi muszą być jasno wyeksponowane.
- Oferujesz coś czego nie mają inni? Powtórz to kilka razy w różnych
miejscach witryny. - Posługuj się opiniami – oczywiście tylko autentycznymi!
- Wyeksponuj statystyki potwierdzające Twoje doświadczenie/jakość
etc. - Liczby, liczby, liczby…- pokaż swoje wyniki, pochwal się ilością
sprzedanych produktów, projektów, realizacji.
Feedback
Czy użytkownik Twojej strony otrzymuje jasną informację zwrotną na temat swoich działań?
- Czy podczas błędnego zachowania, otrzymuje informację jak
poprawnie działać? - Czy stosujesz komunikaty zwrotne zawierające instrukcję i rozwiązanie
problemu? - Stosuj wskazówki zawierające krótkie, jasne propozycje prawidłowych
ruchów. - Zbuduj poczucie bezpieczeństwa, poprzez możliwość otrzymania
dodatkowego supportu (e-mail,adres etc.)
Kluczowe ścieżki
Zadbaj, by najważniejsze 'ścieżki’ nie zawierały błędów.
- Zastanów się jakie 'kłody’ rzuciłeś nieświadomie użytkownikowi pod
nogi. - Co utrudnia mu poruszanie po serwisie. Co wydłuża czas i z jakimi
przeciwnościami mierzy się Twój potencjalny klient, zamiast płynnie
konwertować - Jeśli wydaje ci się, że nie widzisz takich błędów – skorzystaj z narzędzi
Google Analythics czy Optimizely - Może warto poprosić kogoś znajomego, by zamówił produkt na Twojej
stronie internetowej i opisał doświadczenie, podzielił się
spostrzeżeniami?
Call to Action
Czy wiesz, że wygląd i tekst przycisków CTA ma olbrzymi wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych i może wpłynąć na zwiększenie konwersji?
- Poeksperymentuj z kolorami
- Zadbaj o odpowiedni kontrast.
- Nazwy etykiet dostosuj do danej akcji, tak aby Twój klient nie miał
wątpliwości, jakie działanie podejmuje. - Warto stosować opisy w 1 os. liczby pojedyńczej „Kupuję”,
„Zamawiam”.
Formularze
O ile się da – skracaj.
- Im są krótsze i łatwiejsze, tym lepiej, a więc wyeliminuj wszystkie
zbędne pola. - Zachowując przy tym logiczny układ – czyli np. zestawienie danych
kontaktowych obok siebie - Jeśli to możliwe zastosuj automatyczne wprowadzanie danych.
- Długość pól powinna wskazywać na ilość potrzebnych do
wprowadzenia znaków. - Bardzo często wypełnienie formularza to ostatnie działanie
użytkownika na Twojej stronie, a forma jaką zaprezentujesz będzie
miałaniebanalne znaczenie. - Istnieją badania, wskazujące, że skrócenie formularza z kilkunastu do
czterech pól może poprawić konwersję o ponad 100% !