W procesie pozycjonowania fundamentalną rolę pełni optymalizacja strony internetowej pod SEO (on-site). To szereg czynności, które poprawiają wydajność, użyteczność oraz widoczność strony internetowej w Google. Jednym z kluczowych działań w strategii SEO jest linkowanie wewnętrzne. W dzisiejszym artykule omawiamy, jakie efekty przynosi i dlaczego z pietyzmem zwracamy uwagę na ten obszar przy promocji Twojej strony www.


Co to jest linkowanie wewnętrzne?

Divider

Linkowanie wewnętrzne (z ang. internal linking) to wszystkie odnośniki w ramach jednej domeny. Pozwalają one robotom Google oraz potencjalnym Twoim klientom na dotarcie do wszelkich, kluczowych z biznesowego punktu widzenia, zasobów.

Umożliwia lepszą indeksację podstron, a co za tym idzie - większą widoczność na wiele fraz kluczowych. Pozytywnie wpływa również na sprzedaż, gdyż poprzez klarowną strukturę użytkownik nie gubi się i chętniej podejmuje decyzję o skorzystaniu z usług/kupnie produktów.


Zalety linkowania wewnętrznego

Divider

1. Wydajna indeksacja strony internetowej

Każdemu właścicielowi strony internetowej zależy, aby każda sekcja jego serwisu była łatwo dostępna dla klientów w Google. Aby uzyskać ten efekt, domena musi być dobrze zaplanowana i wdrożona. Roboty Google muszą mieć łatwy wgląd we wszystkie ważne zasoby strony www. Przy niewielkich stronach usługowych, które mają kilka podstron, nie ma problemu – wystarczy podlinkowanie ze strony głównej. Co natomiast w przypadku dużych sklepów internetowych? Przecież nie podlinkujemy wszystkich produktów ze strony głównej, bo to nie będzie ani czytelne, ani jasne dla Google. Wtedy właśnie odpowiednie linkowanie wewnętrzne rozwiązuje ten problem. Wykorzystując artykuły blogowe, taksonomie, linkowanie z kategorii do produktów i wiele innych zabiegów umożliwiamy robotom i użytkownikom swobodny dostęp do ważnych miejsc w sklepie internetowym.


Divider

2. Mniejszy współczynnik Bounce Rate

Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne zmniejsza bounce rate, czyli współczynnik odrzuceń. Występuje on wtedy, gdy użytkownik po wejściu na Twoją stronę www nie wykonuje żadnej czynności i wychodzi ze strony. Oznacza to, ze nie znalazł adekwatnej treści dla siebie bądź oferty. Aby wyeliminować bounce rate, należy poprawić content, ale również linkowanie wewnętrzne.

Przykład: Być może odbiorca dotarł do strony kategorii po wpisaniu frazy związanej z danym produktem. Z uwagi na źle wykonane SEO wyświetliła się kategoria, na której ten produkt jest na 2 stronie paginacji. W efekcie użytkownik - nie znalazłszy produktu przy pierwszym "rzucie oka" - ucieka ze sklepu. Gdyby wdrożyć wcześniej odpowiednie linkowanie wewnętrzne, w Google wyświetliłby się produkt i prawdopodobnie nie było by mowy o odrzuceniu ze strony klienta.


Divider

3. Dłuższy czas przebywania na stronie www

Ten punkt wiąże się ze wcześniejszym. Jeśli wyeliminujemy wysoki współczynnik odrzuceń, linkowanie wewnętrzne posłuży wydłużeniu obecności użytkownika na Twojej stronie internetowej. Dlaczego to jest takie ważne? Google coraz bardziej analizuje zachowanie użytkownika podczas sesji na stronie www. Im dłuższy czas przebywania oraz im więcej działań (kliknięć, scrollowań), tym lepiej. Oznacza to dla robotów, że treści wewnątrz domeny są interesujące. Linkowanie wewnętrzne w tym kontekście powinno pomóc odbiorcy w zorientowaniu się, gdzie się znajduje w strukturze (tzw. breadcrumps), przedstawić pełną ofertę danej strony www (np. menu boczne) oraz poprowadzić za rączkę do procesu zakupowego (podlinkowany kontakt).

4. Lepsze UX

UX (z ang. User Experience) to proces, który zmierza do tego, by użytkownicy na stronie www mieli satysfakcję z przebywania na niej (oferta, informacje, estetyka). Dzięki odpowiednio wdrożonemu linkowaniu wewnętrznemu dajemy odbiorcom komfort korzystania z Twojej strony internetowej. Jeżeli potencjalny klient ma wszystko pod ręką, wie gdzie jest i gdzie może znaleźć odpowiednie informacje, odetchnie z ulgą oraz chętniej i dłużej będzie wertować stronę www. Dlatego klarowne menu, jak i sekcje z podobnymi artykułami bądź produktami są jak najbardziej wskazane, by UX było dobrze zrobione.


Divider

5. Wyższe pozycje słów kluczowych

Linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa na wyższe pozycje fraz kluczowych linkowanych podstron. Aktualnie niezwykle korzystnie działają artykuły blogowe wewnątrz domeny. Publikując na przykład 6 artykułów blogowych po 5000 zzs (znaki ze spacjami) osiągamy dwa cele. Po pierwsze: artykuły te będą generować ruch z long tail (długi ogon), czyli wyrażeń złożonych z kilku słów, które są bardziej precyzyjne. Po drugie: możemy wykorzystać te treści do linkowania wewnętrznego do stron usługowych bądź produktowych.

Nie jest to jednakże sztuczne linkowanie na dane słowa kluczowe. Trzeba wyczuć kontekst. Jeśli tekst traktuje o tym, "Ile ekogroszku przygotować na zimę?", to linkowanie do produktu - czyli ekogroszku - jest jak najbardziej wskazane. Taki artykuł doradza, a jednocześnie sugeruje dobór produktu. Poprawia również pozycje frazy kluczowej produktu, a jeszcze może zwiększyć sprzedaż. Dwie pieczenie na jednym ogniu :) Podlinkowane frazy kluczowe należy dodawać w dopasowaniu ścisłym - exact match - bądź częściowym, dłuższym – partial match.


Divider

6. Zwalczanie kanibalizacji słów kluczowych

Czasami przy pozycjonowaniu stron internetowych występuje zjawisko, gdy dwie lub więcej podstron rywalizuje ze sobą w wyszukiwarce Google. Jednego dnia dana podstrona jest na 5 miejscu, drugiego kolejna na 70. W poprzednim artykule omówiliśmy tę osobliwa sytuację, znaną jako kanibalizacja słów kluczowych. Jednym ze sposobów poradzenia sobie z tym niepożądanym zjawiskiem jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne.

Linkując do podstrony, która ma być docelową na daną frazę kluczową, zwiększamy jej moc i szansę na to, że Google uzna ją za prymarną. Oczywiście należy pamiętać o innych działaniach w tym zakresie, jak na przykład deoptymalizacja niepotrzebnych podstron.


Divider

7. Bardziej bezpieczne niż linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrze od lat jest jednym z bardziej istotnych czynników rankingowych dla Google. Działania off-site niosą jednakże za sobą ryzyko otrzymania kary za spamerskie linki. Natomiast w przypadku linków wewnętrznych jest dużo bezpiecznej. W ramach domeny możemy pozwolić sobie na wszelkie linkowanie na słowa kluczowe. Gdy strona internetowa wypełniona jest wysokiej jakości treściami, linkowanie wewnętrzne może okazać się skuteczną strategią polepszania pozycji słów kluczowych, za które domeny nie otrzymują kar.

8. Budowa topical authority

Topical authority to zjawisko wypełniania strony www wysokiej jakości treściami na dany temat. Zauważamy znacznie lepsze wyniki stron internetowych, które mają pogrupowane treści według zagadnień. Przy prostej stronie www, która zajmuje się jedną kwestią, wystarczy publikować tematyczne artykuły blogowe. W przypadku firmy, która ma kilka usług, np. "SEO", "strony internetowe" lub aplikacje, bądź kilkanaście (jak portale informacyjne), warto wdrożyć grupowanie treści.

Na arenę działań wkracza tu taksonomia. Co to jest? To usystematyzowana metoda klasyfikowania w kategoriach. Przekładając na SEO oznacza to, że budujemy tematyczne silosy w ramach danego zagadnienia.


Przykład – masz sklep internetowy z odzieżą

Divider

Kluczowy produkt – kurtki

Możesz wykonać linkowanie wewnętrzne, tworząc content pod różnymi kątami:

W kategorii kurtki warto wtedy podlinkować te taksonomie. Możesz to wdrożyć oczywiście za pomocą filtrów, ale w przeważającej ilości sklepów nie są one indeksowane, gdyż adresy URL są generowane automatycznie. Warto zwrócić uwagę, jak robi to Zalando. Po wybraniu filtra pojawia się nowy adres URL. Jest on zoptymalizowany w title, description, nagłówkach. Do każdej tej taksonomii można dodać również tekst, który wzmocni proces SEO.

Gdzie wdrożyć linkowanie wewnętrzne?

Divider

Linkowanie wewnętrzne efektywnie działa w:

Menu górnym – powinno ono być rozwijane i rozbudowane,

Menu bocznym – powinno znajdować się po lewej stronie, gdyż odbiorcy od tej strony zaczynają przeglądać informacje,

Treści strony głównej – linki tekstowe z home page dają porządnego kopa. W przypadku sklepów internetowych warto dodać też moduł "najczęściej kupowane" oraz promocje,

Menu okruszkowym – breadcumps – warto wdrożyć je na każdej podstronie; poprawia nawigację i UX,

Mapach strony xml oraz html – typowo pod roboty Google,

Divider

Stopce – podlinkować warto tu podstrony, które nie znalazły się w menu głównym,

Treści stron kategorii – linkowanie z kategorii do kategorii lub podkategorii/produktu wzmacnia linkowane podstrony,

Treści artykułów blogowych – to naszym zdaniem najmocniejsze linki wewnętrzne, ponieważ opatrzone są rozbudowaną, wysokiej jakości treścią,

Cross sellingu i up sellingu – to dodatkowe podlinkowanie produktów/usług oraz szansa na większą sprzedaż,

Taksonomiach – budujemy pozycje fraz ze względu na charakterystykę produktów.


Czy warto linkować do strony głównej?

Divider

Linkowanie do strony głównej serwisu określane jest jako "linkowanie wsteczne". Na pierwszą myśl wydaje się to zabiegiem nielogicznym – przecież home page jest podlinkowany na każdej podstronie, choćby z logo. Czasem jest jednak tak, że na konkurencyjne słowo kluczowe Google wyświetla Twoją stronę główną w serpach, a nie docelową podstron. Prawdopodobnie dlatego, że strona główna jest najmocniejsza i występuje na niej choćby raz to słowo kluczowe.

Niekiedy warto wzmocnić home page na to wyrażenie dodając treści i linki wewnętrzne z artykułów blogowych, ponieważ tylko home page może na dane konkurencyjne słowo dostać się do TOP 10. Wtedy też linkowanie wsteczne jest jak najbardziej wskazane.


PODSUMOWANIE


Linkowanie wewnętrzne to niezwykle szeroki temat. Powinno być wprowadzane na każdej podstronie domeny. Szczególnie w przypadku sklepów internetowych - każdy link wewnętrzny powinien być przemyślany, ponieważ może zwiększyć sprzedaż.

Linkowanie wewnętrzne to także fundament dobrze przeprowadzonej optymalizacji strony internetowej pod SEO i UX. Dzięki prawidłowemu rozmieszczaniu odnośników pomiędzy podstronami w ramach jednej domeny można znacznie poprawić proces pozycjonowania.


Artur Pięciak

Produkcja strony internetowych formalnie od 2012 roku, z pasji nieco dłużej. W Lokomotywie działam w wagonie technicznym www, sklepów opartych o WooCommerce oraz w wagonie, gdzie motywem przewodnim jest Adobe Photoshop. Po godzinach muzyczny ♫ relax i kibicowanie Real Madryt :)

1 Comment

  1. Dobry artykuł 🙂 Dodałbym jeszcze informacje, że w linkowaniu wewnętrznym istotna jest sama struktura strony. Jeżeli jest ona z góry zaplanowana i do tego wiemy na jakie słowa kluczowe powinna się pojawiać każda z podstron w tej strukturze – linkowanie wewnętrzne będzie o wiele bardziej efektywne.

    Linkowanie w miarę możliwości powinno się odbywać w obrębie tzw “siliosów”, czyli jednej tematyki w obrębie struktury (można je tworzyć dzięki taksonomiom o których mowa w artykule) – różne kurtki linkują między sobą, a różne sukienki między sobą. Siliosem w tedy jest kategoria główna sklepu.

    Do tego, jeżeli strona ma wdrożony system taksonomii to bardzo łatwo można budować schematy produktów podobnych. Zimowa kurtka w kolorze brązowym powinna linkować innych zimowych produktów o kolorze brązowym itd. – to zadziała najlepiej gdy sklep ma bardzo przemyślaną strukturę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *