Facebook

Na dziś nie ma już praktycznie żadnej firmy, która całkowicie rezygnuje ze swojej aktywności w mediach społecznościowych. Zgodnie z utartym już sloganem na Facebook są już wszyscy – tak więc nawet najmniejsze firmy szukają tam swojej szansy na zbudowanie renomy wśród potencjalnych klientów. Jest to obszar działań, który daje olbrzymie możliwości, a z drugiej strony stanowi spore wyzwanie w zakresie analizy i mierzenia tych konkretnych czynności, które wpływają na powodzenie naszej firmy.

Na co w tej sytuacji konkretnie zwrócić uwagę, aby osiągnąć na Facebook sukces?

1. Główny cel naszej obecności

Przed rozpoczęciem działań musimy zadać sobie jedno główne pytanie. Jaki głębszy sens będzie miała nasza aktywność na tym portalu? Dlaczego prowadzimy komunikacje na Facebook? Co chcemy osiągnąć tą aktywnością?

Cele te można podzielić według poniższych kierunków:
a) cele biznesowe – zwiększenie sprzedaży / zwiększenie świadomości marki
b ) cele marketingowe- budowanie wizerunku marki
c ) cele komunikacyjne- analiza jakości komunikacji z klientem

W momencie, gdy ustalimy nasz cel strategiczny, Facebook daje nam do dyspozycji szereg różnych parametrów będących miernikiem naszej aktywności.

2. Zasięg

Generujemy go poprzez wiele różnych aktywności. Ich założeniem jest zwiększenie zainteresowania ofertą firmy wśród jak największej grupy osób (optymalnie oczywiście wśród naszej grupy docelowej).
Parametry te pokazują nam dane do ilu użytkowników dotarliśmy ze swoim przekazem oraz ile razy wyświetliły się dane treści.

Zasięg na Facebook dzieli się na 3 źródła:

a) organiczny- jest on zależny od reakcji Facebooka i tego, jak jego algorytm zareaguje na nasze treści (na marginesie algorytm wciąż się zmieniający)
b) wirusowy – zasięg napędzany wszelkimi akcjami i reakcjami samych użytkowników, czyli polubienia, udostępnienia i komentarze.
c) płatny- oparty o treści sponsorowane, czyli zapłacone wprost na konto Facebook

W zależności od danej branży struktura tych zasięgów różni się od siebie.

W wyniku najnowszych zmian algorytmu większość wyświetleń jakie osiągają na dziś posty przypisane zostaje publikacją płatnym, a zasięg organiczny to już tylko kilka % pozyskiwanej aktywności.

Uwagę należy zwrócić także na czas i dzień publikacji treści, tak aby dopasować je do obecności naszych fanów na tym portalu.
Przy zasięgu uwzględnia się również częstotliwość kontaktu, czyli ile razy przeciętny odbiorca miał kontakt z komunikacją marki. Możemy to ocenić, dzieląc liczbę odsłon przez łączny zasięg w danym okresie.

3. Zaangażowanie

Esencją komunikacji w mediach społecznościowych jest dialog, dlatego tak ważne jest śledzenie, jak użytkownicy reagują na publikowane treści. Reakcja na treść marki to najlepsza miara zaangażowania naszych fanów. Możemy ją osiągnąć poprzez komentarze, udostępnienia, lajki czy też użycie jednego z całego zestawu dostępnych symboli emocji (tzw. emotikony)

Zaangażowanie to najlepsza odpowiedź na skuteczność i dopasowanie komunikacji – reakcja lub jej brak pokazują odzew ze strony fanów.

Co ciekawe najbardziej angażujące są treści humorystyczne i żartobliwe, które z reguły nie związane są z produktem czy usługą i to one najskuteczniej rozchodzą się wirusowo.

4. Grupa docelowa

Jedną z największych zalet social media jest możliwość dotarcia do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców. Ta możliwość wpływa na coraz mniejsze znaczenie samego parametru zasięgu, który zostaje zdominowany opcją coraz dokładniejszego targetowaniu komunikacji na Facebook.
Dlatego coraz bardziej nie tyle liczy się sam zasięg ile dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców.

Co jednak w sytuacji, gdy docieramy do odpowiedniej grupy, ale nasza aktywność nie generuje satysfakcjonującego zaangażowania? Wówczas prawdopodobnie nie dopasowaliśmy komunikacji do zainteresowań grupy docelowej. Sam Facebook nie daje nam szansy, aby sprawdzić, jakie zainteresowania mają nasi fani, ale możemy to zbadać, korzystając z narzędzi zewnętrznych – dzięki temu dowiemy się np. z jakimi innymi stronami wchodzą w interakcje użytkownicy wybranej strony. Możemy na bazie tego dostosować treści do zainteresowań fanów, a nawet wybrać bohatera następnej kampanii.

5. Treści

Warto zwrócić uwagę na właściwości publikowanych treści. Czy nie są za długie, za krótkie, a może zbyt mocno koncentrują się na samym produkcie? Warto dokonać analizy kreacji, jej spójności, oryginalności oraz wykorzystywania zasobów marketingowych marki.

Coraz większą wagę zyskują treści oparte na formatach wideo, publikowane bezpośrednio na platformie, a nie w postaci linków np z Youtube.

Treść warto również zróżnicować pod kątem jej tematyki. Każdy post może mieć swoją kategorię. Taki podział daje nam dodatkowy podgląd, aby orientować się jakie kategorie tematyczne pozytywniej wpływają na zaangażowanie naszych fanów.

6. Obsługa klienta

Dziś social media to często pierwszy punkt styczności między klientem a marką. Dlatego tak istotny jest właściwy poziom obsługi tych narzędzi.
Jak możemy ocenić skuteczność obsługi klienta na Facebook? Liczbą zgłoszeń, które wpływają kanałami społecznościowymi, tak ogólnymi (posty lub komentarze), jak i prywatnymi (wiadomości bezpośrednie)

Skutecznym nośnikiem jest liczba zgłoszeń reklamacyjnych oraz sposób w jaki reaguje na nie firma.
Nie mniej istotny jest tutaj czas reakcji między pierwszą odpowiedzią ze strony firmy, a czasem rozwiązania problemu.

7. Zwróć uwagę na konkurencje

Jest to zawsze dobry punkt odniesienia i źródło inspiracji oraz weryfikacji naszej dotychczasowej strategii. Facebook daje nam możliwość wybrania kilku stron do porównania i udostępnienia ich podstawowych wskaźników – polubienia, zasięgi, zaangażowanie czy opublikowane posty.
Statystki dostępne dla administratorów stron dają nam tylko opcje tygodniowego porównywania stron konkurencji. Dlatego warto zainteresować się narzędziami zewnętrznymi, które wydłużają ten okres oraz zgłębiają ich parametry. Analizę konkurencji warto prowadzić w sposób ciągły, co daje nam szanse nauki na obcych błędach.

8. Działania sponsorowane

Przy płatnych aktywnościach musimy również uwzględnić ich wyniki. Weryfikacji powinniśmy poddać budżety i koszta (CPM), sposób targetowania, dotarcie do grupy docelowej, jakość kreacji i interakcję na nie.

Z czasem w miarę możliwości i rozwoju warto pomyśleć o wzbogaceniu badań poprzez płatną analizę komunikacji konkurencji, a nawet całej branży.

Krzysztof Lokomotywa

Krzysztof Świder

Jeden z pionierów którzy kładli trakcje pod marketingową Lokomotywę. Nieustannie zgłębia i plądruje zakamarki internetowej reklamy, nałogowo dokręcając śruby naszej maszynerii. Jego aktywność co oczywiste, najbardziej cieszy klientów (mniej współpracowników.;D ) W wolnej chwili wciąż ...dokręca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *