Jak wykonać prosty audyt SEO strony internetowej?

prosty audyt seo

Przeprowadzeniem audytu SEO można nazwać wstępną analizę oraz ocenę strony internetowej pod kątem działań z zakresu pozycjonowania. Najczęściej przyjmuje on formę dokumentu, który przedstawia błędy optymalizacyjne.

Audyt SEO przygotowuje się przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac i stanowi on pewne wytyczne obrazujące, co i jak należy poprawić. Każda firma, która posiada stronę internetową i chce być widoczna w wyszukiwarkach powinna rozpocząć od przeprowadzenia audytu SEO. Wskażemy, na co należy zwrócić uwagę i jak w prosty sposób wykonać audyt SEO naszej strony internetowej.

Narzędzia wykorzystywane do przeprowadzenia audytu SEO


Przedstawiona poniżej lista to tylko podstawowe narzędzia, którymi można się posłużyć do przeprowadzenia audytu SEO. Jeżeli zależy nam na dogłębnej analizie to można sięgnąć po nieco bardziej zaawansowane (często płatne) narzędzia. Aczkolwiek na nic się one nie zdadzą bez posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Dlatego podczas tworzenia tej listy uwzględnione zostaną jedynie te łatwe w zrozumieniu, ale wystarczające do przeprowadzenia prostego audytu SEO.

  • Google Mobile Friendly – Narzędzie od firmy Google pozwalające stwierdzić, czy strona jest dostosowana do urządzeń przenośnych. W przypadku istotnych problemów z przyglądaniem witryny na urządzeniach mobilnych, narzędzie te wskaże co należy poprawić.
  • PageSpeed Insights – Kolejne narzędzie od Google, które służy do zbadania szybkości wczytywania strony. Zawiera szereg zaleceń dotyczących jej optymalizacji.
  • GTmetrix – Za pomocą tego narzędzia również zbadamy szybkość strony internetowej, z tym że z nieco bardziej zaawansowanym raportem. Warto się nim posłużyć, jako uzupełnienie PageSpeed Insights.
  • Seoptimer – Do zbadania kompleksowo strony internetowej w nieco ‘okrojony’ sposób można wykorzystać te narzędzie. Raczej odradzane dla osób kompletnie zielonych w SEO.

Dodatkowo w ramach zbadania widoczności w sieci można posłużyć się:

  • Google Analytics – Obszerna analityka strony internetowej pod względem chociażby ilości użytkowników odwiedzających witrynę.
  • Google Search Console – Narzędzie do badania ruchu organicznego. Dowiemy się m.in. pod jakimi frazami jest widoczna nasza strona internetowa.

Co powinien zawierać podstawowy audyt SEO?


  • Informację o dostosowaniu witryny do urządzeń mobilnych
  • Szybkość wczytywania się strony internetowej
  • Podstawowe błędy optymalizacyjne – np. brak poprawnie uzupełnionych meta title oraz description
  • Informację o widoczności witryny w wyszukiwarkach
  • Rażące błędy techniczne w kodzie strony

Są to oczywiście tylko podstawowe informacje o kondycji SEO strony internetowej. Dogłębny audyt SEO to coś znacznie więcej i może zostać przeprowadzony tylko przez specjalistę tej branży. Cena takiej usługi zaczyna się zazwyczaj od 300zł, ze względu na czas wymagany na zaawansowaną analizę strony.


Marcin Gabryel

Odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO w agencji interaktywnej Studio Lokomotywa. Z pasją realizuje założone cele, poruszając się po świecie marketingu internetowego. Poza pracą, przerzuca żelazo na siłowni lub ćwiczy grę na gitarze :)

1 Comment

  1. Michał napisał(a):

    Fajnie opisany Audyt z narzędziami, które pomocne mogą się okazać dla osób, które nie są zbytnio w tematyce SEO. Czasami agencje również potrzebują wykonać audyt przedsprzedażowy i wtedy taka krótka forma jest bardzo przydatna 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *