Jak zbudować stronę widoczną w Google?

Każda firma tworzącą stronę internetową dla swej działalności musi pamiętać o jej dopasowaniu do wymagań „króla” wyszukiwarek, czyli Google. Nie dbając o jego potrzeby, skazujemy się na niebyt w gąszczu internetowych witryn. Jak zbudować stronę widoczną w Google? Taką, która zwiększy szansę na nasze wysokie pozycje? Odpowiedź poniżej.

Jak zbudować stronę widoczną w Google? Trzy fundamentalne aspekty

a) Wersja mobilna

To już jest kanon i bezwzględny obowiązek. 64% społeczeństwa w Polsce używa smartfonów, co daje nam liczbę 21 mln urządzeń, a tej skali nie sposób zbagatelizować.

Tworząc strony dopasowane do tego nośnika mamy do wyboru dwie drogi:

  1. Technologiea RWD ( response web design ), czyli witryny elastycznie dopasowujące się do danego profilu wyświetlenia (urządzenia)
  2. Stworzenie osobnego serwisu na poddomenie, co daje nam dwie strony dla klasycznych komputerów/ laptopów oraz jego wersję dedykowaną dla urządzeń mobilnych.

Drugie rozwiązanie wymaga zdecydowanie więcej rozwagi i uwzględnia większej ilości informacji. Przy tego rodzaju pracy najważniejsze to poprawne przeniesienia znaczników „canonical” oraz „alternate”- wskazanie dla wersji desktopowej gdzie jest odsłona mobilna (przenosząc właśnie „alternate”), a na wersji mobilnej eksponujemy pierwotną treść znajdującą się na wersji klasycznej (desktopowej)- implementując „canonical”.

Każda podstrona w wersji mobilnej powinna mieć swój odpowiednik podstrony wersji tradycyjnej. Jest to wariant, który poleca się firmom tylko w momencie, gdy ich ruch z urządzeń mobilnych jest względnie niski (zez względu na branże ), a w najbliższym czasie firma nie przewiduje inwestycji w nową stronę internetową (a dopasowanie obecnej do RWD jest zbyt kosztowne lub nawet niemożliwe technicznie)

Następnie warto tego rodzaju prace sprawdzić na ogólnie dostępnych narzędziach Google, i skorygować ewentualne niedociągnięcia. W tym celu można posłużyć się np. narzędziem https://search.google.com/test/mobile-friendly

b) Wersje językowe serwisu

Zatem jak zbudować stronę widoczną w Google? Tworząc witrynę, warto pamiętać o jej funkcjonalności na rynkach zagranicznych. Coraz więcej polskich firm otwiera się na promocję poza granicami naszego kraju, a lepszego sposobu niż wykorzystanie zasięgu Google na dziś nie znajdziemy.
Aby dbać o pozycjonowanie stron internetowych, musimy pamiętać, aby dobrze poinformować wyszukiwarkę, gdzie konkretnie znajduje się dana wersja językowa. W tym celu bardzo pomocny jest parametr „href lang„, który będzie dla wyszukiwarek drogowskazem do danej opcji językowej.

Według wytycznych „króla” wyszukiwarek możemy skorzystać z kilku opcji przy wersjach zagranicznych. Może to być zrealizowane poprzez poddomenę, podkatalogi,z wykorzystaniem rozdzielonej domeny. Nie zaleca się wykorzystywać w tym celu parametrów w adresach URL.

Bardzo ważne w tym aspekcie jest zadbanie, aby nagłówki META były dopasowane i kompatybilne pod daną wersję językową (o tekstach na stronie oczywiście nawet nie wspominamy :D)

W ceku weryfikacji tych danych możemy skorzystać z narzędzia pod adresem – www.flang.dejanseo.com.au

c) Prędkość ładowania

Szybkość tego procesu zależy od wielu elementów. Do kluczowych zaliczyć możemy:

  • przestrzeń, w jakiej działa strona, czyli łącze internetowe czy parametry serwera
  • wykorzystanie skryptu zasobów ładowanych zewnętrznie ( bibliotek )
  • skala obrazków i użytych grafik.

Przyjmuje się, że na urządzeniach stacjonarnych / laptopach cierpliwość użytkownika do załadowania strony to maksymalnie 4-5 sekund ( optymalnie 2-3), ale już urządzenia mobilne redukują tą wartość do 1,5-2 maksymalnie (oczywiście im mniej, tym korzystniej). Parametr ten sprawdzić możemy pod kilkoma adresami zewnętrznymi, a do najpopularniejszych zalicza się https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ oraz https://gtmetrix.com/.

Artur Pięciak

Produkcja strony internetowych formalnie od 2012 roku, z pasji nieco dłużej. W Lokomotywie działam w wagonie technicznym www, sklepów opartych o WooCommerce oraz w wagonie, gdzie motywem przewodnim jest Adobe Photoshop. Po godzinach muzyczny ♫ relax i kibicowanie Real Madryt :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *