Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie? Sprawdzone praktyki!

jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń, czyli tzw. bounce rate jest naliczany, gdy użytkownik wejdzie na daną stronę lub podstronę w witrynie internetowej i nie zajdzie na niej żadna interakcja - co oznacza, że opuścił serwis. Współczynnik bounce rate to stosunek ilości odrzuceń witryny do całościowej liczby wejść użytkowników.


Divider

Wysoki współczynnik dużo mówi o naszej stronie, a mianowicie, czy jest ona zachęcająca i interesująca, stworzona w estetyczny sposób i prosta w użytkowaniu. Często użytkownicy odrzucają daną witrynę przez mnogość kolorów, źle zorganizowane menu czy nadmiar reklam, a to tylko nieliczne z powodów.


Działania użytkowników, które w praktyce oznaczają odrzucenie strony to:

Divider
  • natychmiastowe zamknięcie strony/karty z witryną,
  • po wejściu na stronę kliknięcie przycisku "wstecz", czyli powrót do byłej strony,
  • od razu po wejściu w witrynę kliknięcie w link wychodzący,
  • po włączeniu strony, wpisanie nowego adresu URL,
  • brak działania na stronie przez 30 minut od jej włączenia.

Szereg powyższych działań to najprostsze przykłady powodujące wysoki poziom odrzuceń na Twojej stronie. Jeżeli utrzymuje się on na poziomie 80-90%, to zazwyczaj oznacza jedno - złą jakość strony, którą należy poprawić. Jednak nie zawsze tak jest; czasami powód jest całkowicie inny.


Powody wysokiego współczynnika odrzuceń

Divider

Tak naprawdę dla użytkownika ważne są 3 rzeczy, które właściciel strony musi mu zapewnić, a mianowicie:

Jeżeli powód wysokich odrzuceń spowodowany jest punktem nr 2 i 3, należy skorygować stronę, a jeżeli dobry content jest powodem, nie mamy powodu do zmartwień. Użytkownik przegląda treść, jaka go interesuje i nie odczuwa potrzeby wchodzenia na inne podstrony, jest to tzw. fałszywe odrzucenie (bardzo częste przy artykułach blogowych).


Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie - najłatwiejsze sposoby

Divider

1. Korekcja parametrów współczynnika odrzuceń

Na niektórych stronach wysoki bounce rate to coś całkowicie zwykłego, szczególnie gdy prowadzisz bloga lub stronę z wiadomościami/newsami. Wówczas współczynnik odrzuceń jest wysoki, bo Twój content zaciekawił użytkowników, którzy zatrzymali się na chwilę na stronie aby przeczytać interesujący ich artykuł. W praktyce oznacza to odrzucenie strony przez użytkownika, tylko że jest ono fałszywe. Jeżeli nie chcemy zakłamanych wyników, taki parametr należy poprawić w Google Analytics zmieniając w ustawieniach czas odrzucenia strony przez Użytkownika. Zazwyczaj ustawione jest 30 minut, które można zmienić np. na 60 sekund.


Divider

2. Identyfikacja podstron z wysokim współczynnikiem odrzuceń

Wystarczy zdefiniować, które ze stron wypadają dużo gorzej w porównaniu do pozostałych, porównać je z tymi, które wypadają najlepiej, a następnie znaleźć powód takiego stanu rzeczy. Analiza podstron pokaże Ci drogę, jaką należy się kierować, aby stworzyć interesującą, ciekawą dla Użytkowników stronę.

Jeżeli żadna z powyższych porad nie jest satysfakcjonująca i nie pomaga, poniżej zaprezentuję kilka praktycznych wskazówek jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń na Twojej stronie, może się okazać, że strona jest warta uwagi, tylko ma kilka niedociągnięć, z którymi łatwo można sobie poradzić.


Jak zmniejszyć bounce rate - praktyczne wskazówki

Divider

1. Zmniejsz czas ładowania się strony

Początkowi autorzy stron często popełniają ten błąd. Na swoją stronę internetową wgrywają zdjęcia bardzo wysokiej jakości, przez co strona długo się wczytuje, a w praktyce oznacza to wysoki współczynnik odrzuceń. Użytkownicy są bardzo niecierpliwi i statystycznie około 40% osób wyłącza stronę, nawet na nią nie zerkając, jeżeli ta nie załaduje się w ciągu 30 sekund. Aby zobaczyć czy ten problem dotyczy Twojej witryny, należy przetestować stronę przez różne narzędzia do testowania prędkości stron, a kolejno zdefiniować problem. Jeżeli powodem będą za duże zdjęcia, należy wykorzystać jedno wybranych narzędzi do zmniejszania rozdzielczości i wagi obrazu. Poleca się również skasowanie nieprzydatnych wtyczek oraz eliminację zbędnych skryptów.


Divider

2. Zwiększ przejrzystość strony

Użytkownicy często wchodząc na strony internetowe, posiadające tekst bez obróbki stylistycznej i graficznej, uważają stronę za mało profesjonalną i zwyczajnie ją wyłączają. Przejrzystość strony, estetyka i forma tekstu mają bardzo duże znaczenie. Jak zwiększyć przejrzystość strony? Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na:

  • długość akapitów - im krótsze, tym lepsze,
  • wypunktowania,
  • nagłówki - im większe i bardziej czytelne, tym lepiej,
  • podkreślenie kluczowych haseł,
  • tekst przerywany ciekawymi obrazami,
  • szerokość interlinii wpływającej na estetykę tekstu.

3. Wprowadź intuicyjne nawigowanie

Chodzi przede wszystkim o swobodę - Użytkownicy powinni mieć wszystko pod ręką, a jeśli dysponujemy rozwijanym menu, powinno być ono w typowym miejscu. Tutaj sprawdzają się stare i proste rozwiązania.


Divider

4. Zwiększ dostępność i przydatność informacji

Użytkownik strony nie dostając wiadomości, jakich potrzebuje, zwyczajnie ją opuszcza. Jeżeli tytuły są nieadekwatne do treści, opisy produktów ubogie lub nie widnieje informacja o cenach usług, ich lokalizacji czy danych kontaktowych, to tracimy uwagę potencjalnego Użytkownika, a zarazem Klienta. Należy postarać się o odpowiednie tytuły, odpowiednią ilość zawartych informacji, a przede wszystkim niech będą to użyteczne informacje, odpowiednie do tematyki naszej strony.

5. Poznaj siłę call to action

Prowadząc bloga, stronę z długimi artykułami, Użytkownicy czytają dany tekst, a następnie wyłączają stronę - bo co więcej, mają na niej zrobić? Wprowadzenie CTA w strategicznych miejscach zmieni ich podejście do strony, a my sami będziemy prowadzić Użytkownika strona po stronie do kluczowych dla nas podstron. Mogą one występować w formie przycisków, banerów, czy linków zewnętrznych. Pisane innym kolorem czcionki, wyróżniające się na tle innych gwarantuje sukces i przyciąga uwagę użytkownika.


Divider

6. Zmniejsz ilość rozpraszaczy do minimum

Strony głównie zarabiają na reklamach, ale ukrytych i estetycznie wbudowanych w stronę. Niestety, wiele stron przesyconych jest niczym baner reklamowy treściami informacyjno-marketingowymi. Co więcej, atakowanie użytkownika wieloma formularzami i zgodami wpływa na wysoki współczynnik odrzuceń. Niestety, ale użytkownik włączył stronę po określoną rzecz lub informację, a w zamian za to dostał banery reklamowe, które uniemożliwiły mu dotarcie do celu.

7. Zwiększ dostęp Twojej strony dla urządzeń mobilnych

Często wysoki współczynnik odrzuceń wykształca się przez stronę niedostosowaną dla urządzeń mobilnych. W naszych czasach większość użytkowników korzysta ze smartfonów i dzięki nim przegląda Internet. Jeżeli strona jest niedostosowana dla użytkowników małych ekranów to często oni rezygnują z przeglądania na niej treści. W takim przypadku należy niezwłocznie poprawić stronę, aby skalowała względem rozdzielczości, nasza strona internetowa musi być mobile-friendly.


Divider

8. Stwórz zbiór odpowiednich słów kluczowych

Do swojej strony internetowej możesz dopasować każde słowo kluczowe, jakie sobie wymarzysz. Może ich być nawet setka, jeżeli jednak zostaną one obietnicami bez pokrycia, użytkownicy szybko opuszczą Twoją stronę. Niestety, dobierając słowa kluczowe, musimy kierować się tematyką strony, aby użytkownicy zainteresowani tematem zostawali tam na dłużej. Twoja strona może mieć wysoką pozycję w wyszukiwarce, jednak jeżeli użytkownik nie znajdzie na niej tego, czego szuka, to bardzo szybko ją opuści. Istotne jest wykreowanie takich słów kluczowych, które jasno odwołują się do naszej strony.

9. Stwórz i popracuj nad meta description

Meta description to opis pojawiający się pod nagłówkiem Twojej strony w wyszukiwarce. Składa się maksymalnie z dwóch zdań i mówi o tematyce strony. Tekst powinien być zachętą i informacją dla użytkownika, aby zechciał wejść na stronę. Meta description przyciąga użytkowników, którzy faktycznie zainteresowani są stroną, a w praktyce oznacza mniejszy współczynnik odrzuceń dla Twojej strony.


Divider

10. Zadbaj o regularne dostarczanie treści

Jeżeli Twoja strona polega na dostarczaniu wiedzy naukowej, artykułów czy zdjęć z podróży, ważne jest, aby wpisy pojawiały się regularnie. Większość zainteresowanych użytkowników śledzi wpisy w social mediach i szybko wpada w rutynę, karmiąc się treściami, które je interesują. Dlatego staraj się jak najbardziej wciąż podwyższać poziom tworzenia w internecie, udzielaj się w social mediach i zdobądź rzeszę fanów, to pomoże zmniejszyć bounce rate do minimum. Pamiętaj również o wizualnej treści, aby czytelnik choć na chwilę mógł odpocząć od słowa pisanego. Zwiększy to czytelność strony, a zarazem zmniejszy współczynnik odrzuceń.


Na koniec zastosuj testy A/B

Divider

Stosowanie testów polega na zapisywaniu sobie współczynnika odrzuceń, a następnie wdrażanie zmian. Na pewno powyższe sposoby pomogą Ci chociaż trochę uporać się z wysokim bounce rate. Po każdej wdrożonej zmianie sprawdzamy czy przyniosła upragniony skutek. Służą one usprawnianiu stron internetowych metodą przed i po. Jeżeli współczynnik korzystniejszy jest po wprowadzeniu zmian, wówczas tą modyfikację zostawiamy i kolejno próbujemy wprowadzać coraz to lepsze zmiany.

Testy te trwają trochę czasu, szczególnie długi jest proces zbierania danych, jednak przynoszą bardzo duże korzyści po pewnym czasie. Jest to nauczka na przyszłość i wiedza, co dla naszej strony jest najlepsze, w czasie testów zyskujemy również największą wiedzę na temat zachowań Użytkowników w Internecie.


PAMIĘTAJ, NIE TRAKTUJ KAŻDEGO ODRZUCENIA JAKO ZŁA KONIECZNEGO


Nawet najlepsze strony internetowe mają współczynnik odrzuceń na poziomie 50%, tak się po prostu zdarza. Wynika to z dużej liczby wejść, częstości pojawiania się strony w wyszukiwarce, a są to tylko najprostsze przykłady. Współczynnik odrzuceń nie jest jedynym wyznacznikiem wartości strony, ponieważ uzależniona jest zarówno od nas, jako twórcy jak i od użytkowników. Poza współczynnikiem odrzuceń na swojej stronie możemy mierzyć dwell time oraz głębokość scrollowania, która uważana jest za najbardziej miarodajny wskaźnik.

Krzysztof Zakrzewski

1 Comment

  1. Bounce bouncowi nie równy. Trzeba posegmentować tych ludzi, zaczynając od GTM np : 1 minuta na stronie + 10-20% scroll w dół. I to już daje spory odsiew. I wtedy można się zająć badaniem bounców u osób zaangażowanych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *