ile kosztuje pozycjonowanie

Pozycjonowanie jest bardzo ważne i każdy właściciel strony internetowej powinien być tego świadomy. Dzięki temu, że zadbamy by nasza witryna wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce Google, znacznie więcej osób będzie ją odwiedzało, a co za tym idzie, zwiększy się sprzedaż w firmie. A ile kosztuje pozycjonowanie? I czy da się taniej :)?


Audyt to podstawa

Divider

Przede wszystkim, jeśli zależy nam na tym, żeby pozycjonowanie było skuteczne, warto oddać serwis w ręce specjalisty. W tym celu możemy skorzystać z usług agencji SEO bądź freelancera. Przeprowadzą oni analizę strony www.

Audyt SEO pozwoli nam na zobaczenie, jakie obszary strony wymagają poprawy i podpowie co możemy zrobić, żeby witryna zaczęła działać lepiej. Oprócz tego będziemy mogli się też dowiedzieć dlaczego użytkownicy opuszczają naszą stronę i wpłynąć na to, żeby zatrzymać ich na dłużej, zwiększając czas spędzony na stronie (dwell time).

Nie możemy zapominać o tym etapie, bo to od niego zależy, co będzie się działo dalej. Tak naprawdę to na nim będą opierać się dalsze działania agencji SEO. Zespół pozycjonerów i programistów poprawi błędy, które udało im się wykryć, przeprowadzając audyt.

Ale ile to właściwie kosztuje? Ceny zależne są od objętości domeny. Zaczynają się od 500 zł, a kończą nawet na kilku tysiącach. Jeżeli do tego dochodzi audyt UX, często wykonywany przy e-commerce, kwota ta może sięgać kilkunastu tysięcy przy obszernym sklepie internetowym.

Optymalizacja strony internetowej

Kiedy dowiemy się już, co jest nie tak, możemy przejść do przeprowadzania konkretnych działań, mających na celu zoptymalizowanie naszej witryny pod kątem SEO. Będzie to polegało na dostosowaniu kodu strony i jej treści do zasad rządzących wyszukiwarką Google.


Co poddaje się optymalizacji?

Divider

tytuł strony

opis strony

słowa kluczowe

nagłówki

śródtytuły

kod strony

szybkość

obrazki i ich opisy

Divider

Bardzo ważne będzie tutaj też zweryfikowanie unikalności witryny. Treści, jakie na niej publikujemy muszą być oryginalne, bo Google, delikatnie mówiąc, bardzo nie lubi kopiowania tekstów (duplicate content). Bardzo istotne będą też słowa kluczowe, które będą musiały zostać rozdystrybuowane na witrynie. Słowa kluczowe dobierzesz za pomocą kilku narzędzi, np. Surfer SEO, Semstorm i Ubersuggest.


Ile kosztuje SEO?

Divider

Optymalizacja będzie zależała od stawek, jakie określają osoby, które będą pracować nad naszą stroną. Programista może zażyczyć sobie nawet 200 złotych za godzinę swojej pracy. Z kolei stawki copywriterów wahają się w granicach kilkudziesięciu złotych za godzinę. Warto tutaj też pamiętać o tym, że optymalizacja nie jest czymś, co robimy tylko raz.

Każda nowa treść publikowana na stronie będzie musiała zostać zoptymalizowana i będzie nas to kosztować. Atutem skorzystania z agencji SEO jest fakt, że w ramach umowy na pozycjonowanie, wykona optymalizację.


Koszty narzędzi SEO

Divider

W SEO bardzo ważny jest link building, czyli zdobywanie odnośników z innych stron niż promowana. Do tego celu możemy użyć przeróżnych narzędzi, takich jak Brandle, Ahrefs czy też Majestic, dzięki którym znajdziesz miejsca godne zdobycia linka. W tym takie, które wybrała Twoja najlepsza konkurencja.

Będziemy mogli tam zlecić freelancerom marketing szeptany, dzięki któremu powinno nam się udać zyskać nowych klientów. Koszty takich kampanii zależą od tego, jaki efekt chcemy uzyskać. Z pewnością musimy się jednak liczyć z tym, że wydamy na to kilkaset złotych miesięcznie.

Na uwagę zasługuje fakt, że agencja SEO zdobywa linki w ramach umowy na pozycjonowanie. Nie trzeba zlecać szeptanki innej firmie.


Jak zredukować koszty SEO?

Divider

Nie da się ukryć, że pozycjonowanie potrafi naprawdę sporo kosztować. Czy jednak są jakieś opcje, które pozwolą nam na tym nieco oszczędzić? Okazuje się, że tak. Możemy spróbować pozycjonowania strony samodzielnie. W tym celu będziemy musieli jednak zdobyć niezbędną ku temu wiedzę. Najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie się na kurs SEO, bo korzystanie z metody prób i błędów może przynieść nam więcej strat, niżeli korzyści. Warto także przeczytać kilka książek np. ,,SEO Playbook" Sławka Czajkowskiego.

Rzecz jasna nie będziemy w stanie zająć się wszystkim samodzielnie, bo jedna osoba nie będzie specjalistą od wszystkiego. Możemy za to spróbować swoich sił w copywritingu, czyli pisaniu pod wymagania wyszukiwarek. Artykuły blogowe generują sporo ruchu, dlatego warto pisać na tematy związane z promowaną branżą.

Niemniej jednak, jeśli nie czujemy się na siłach, żeby robić to samodzielnie, warto zlecić to specjalistom. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nasza strona działa tak, jak powinna, a koszty, które poniesiemy, bardzo szybko zaczną się zwracać. Możemy nawiązać współpracę z agencją SEO, która wszystko załatwi za nas, albo samodzielnie poszukać freelancerów, którzy będą wykonywać dla nas drobne prace. Ta druga opcja będzie zdecydowanie tańsza, ale z drugiej strony będziemy musieli poświęcić na nią dużo więcej własnego czasu.


Ile NAPRAWDĘ kosztuje SEO?

Divider

1. Analiza i optymalizacja kodu strony - praca dla programisty. Najwięcej będziemy musieli wydać na początku, kiedy kod strony nie był jeszcze nigdy optymalizowany. Programista za godzinę swojej pracy może zażyczyć sobie 100-200 złotych, ale musimy być świadomi tego, że godzina nie będzie wystarczającym czasem, żeby zoptymalizować kod strony internetowej.

2. Narzędzia SEO. Analiza danych i marketing szeptany również kosztują. Za kampanię linkbuilding'ową zapłacimy od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie. Narzędzia do analizy mogą nas kosztować już od 50 złotych za miesiąc, ale te bardziej zaawansowane będą znacznie droższe.


3. Zabezpieczenia strony. Nie trzeba w to inwestować, ale zdecydowanie warto. Ktoś może włamać się na naszą stronę i próbować wykraść dane naszych klientów. Może się to wiązać z poważnymi konsekwencjami, więc nie warto ryzykować. Wiele agencji SEO oferuje wsparcie administracyjne pod tym względem, ale nie jest to regułą. Będzie nas to kosztować od 300-400 złotych miesięcznie.

4. Wstępny audyt. To tak naprawdę pierwsza rzecz, jaką powinniśmy zrobić, żeby dowiedzieć się, jakie problemy ma nasza strona. Koszt audytu zaczyna się od 500 złotych. Możemy też zrobić to zupełnie za darmo, korzystając z narzędzi dostępnych w internecie, np. Seoptimer. Musimy jednak pamiętać, że nigdy nie będą one tak dokładne, jak profesjonalna usługa wykonana przez agencję SEO, która korzysta z bardziej zaawansowanych narzędzi.


5. Dostosowanie treści do zasad wyszukiwarek, czyli copywriting SEO. Tutaj cena będzie zależała od tego, jak wiele tekstów będzie nam potrzebne i gdzie szukamy pomocy. W przypadku sklepu internetowego, każdy produkt będzie musiał dostać swój unikalny opis. Jeśli oferujemy 200 produktów, oznacza to 200 tekstów po około 1500 znaków ze spacjami. Stawki copywriterów są bardzo różne, ale z pewnością najlepiej będzie nawiązać stałą współpracę z jakąś osobą lub firmą. W ten sposób możemy być w stanie wynegocjować zniżki na dużą ilość tekstów. Warto pamiętać też o tym, że znacznie droższe będą teksty tematyczne oraz specjalistyczne. Za 1000 znaków opisu produktu możemy zapłacić 8 złotych netto, ale za tekst specjalistyczny nawet kilkadziesiąt. A wszystko to trzeba jeszcze pomnożyć przez ilość teksów potrzebnych na stronie.

6. Szkolenia SEO. Jeśli chcemy zająć się pozycjonowaniem samodzielnie, zdecydowanie powinniśmy wybrać się na odpowiednie szkolenie. Będzie nas to kosztowało od 300 złotych w górę. Zdecydowanie warto wybrać się na taki kurs, nawet jeśli zlecamy pozycjonowanie komuś innemu. Dzięki niemu zyskamy wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów, które zachodzą na naszej stronie. Będziemy też w stanie zweryfikować czy działania agencji, z którą współpracujemy, mają sens. Prowadząc stronę internetową, zawsze warto mieć chociaż minimalną wiedzę na temat tego, jak działa ten świat.


Za co płacimy agencji SEO?

Divider

Oddanie sprawy specjalistom będzie najlepszym wyborem, bo będziemy mogli mieć pewność, że naszą stroną zajmują się osoby, które znają temat. Ale za co tak naprawdę im płacimy?

1. Słowa kluczowe. To jedna z najważniejszych kwestii, jeśli chodzi o pozycjonowanie strony. Specjalista SEO wybierze je, konsultując się z nami. To właśnie na podstawie tych haseł, które później zostaną rozmieszczone na stronie, użytkownicy będą znajdować naszą domenę. Odpowiednie rozłożenie słów kluczowych oraz ich nasycenie w treściach będzie w dużym stopniu decydowało o tym, jak wysoko będziemy wyświetlać się w wyszukiwarkach takich jak Google.

2. Analiza konkurencji. Warto dowiedzieć się co robią osoby w branżach podobnych do naszych i jak pozycjonują się liderzy rynku. Specjalista SEO sprawdzi to dla nas i powie nam, co możemy poprawić, żeby dorównać naszym konkurentom.

3. Opracowanie strategii. Na podstawie danych zgromadzonych podczas audytu będziemy w stanie ustalić, co możemy zrobić, żeby zacząć wyświetlać się wyżej. Strategia, którą opracujemy, będzie planem, którego będziemy się trzymać, optymalizując stronę.

4. Teksty na stronę. To właśnie tutaj znajdują się wszystkie słowa kluczowe, na podstawie których będziemy wyświetlać się w Google. Ilość treści będzie zależała od rodzaju strony, jaką prowadzimy i tego, ile ma konkurencja w TOP 10 ( do sprawdzenia ręcznie lub przez Surfer SEO). Najwięcej będzie ich w przypadku bloga oraz sklepu internetowego. Warto pamiętać też o tym, że teksty nie kończą się na samych artykułach, ale liczy sie także ich optymalizacja pod frazy long tail.


Divider

5. Linkbuilding, czyli pozyskiwanie linków. Dzięki temu odnośniki do naszej witryny będą znajdować się na innych stronach internetowych. W ten sposób ludzie będą wchodzić na naszą witrynę nie tylko z wyszukiwarki, ale też z przeróżnych forów, czy blogów. To szansa na zdobycie klientów, jeśli miejscówka jest tematyczna, ale przede wszystkim każdy link to głos za Twoją stroną, który zwiększa renomę Twojej firmy w oczach Google.

6. Monitoring. Bardzo ważne jest monitorowanie tego, co dzieje się na stronie i wprowadzanie ewentualnych poprawek.

7. Wiedza specjalisty. Oprócz konkretnych działań, płacimy też za wiedzę, jaką posiada dana osoba. Są to lata doświadczania w marketingu online. W to wlicza się też kontakt z nami, czyli możliwość zadawania pytań i rozwiewania ewentualnych wątpliwości.

8. Narzędzia SEO. Jeśli skorzystamy z pomocy specjalisty, nie będziemy musieli już płacić za abonament narzędzi. Wszystko będzie już dostępne w firmie, z którą będziemy współpracować.


PODSUMOWANIE


Pozycjonowanie nie jest tanie, ale z pewnością warto zainwestować w nie pieniądze i czas. Dzięki temu nasza strona zyska wielu nowych odwiedzających, a firma zacznie rozwijać się znacznie szybciej. Oczywiście możemy spróbować zająć się tym samodzielnie, ale znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem będzie pozostawienie tego zadania profesjonalistom z agencji SEO.

Łukasz Kukorowski

W Lokomotywie na co dzień odpowiedzialny za rozwój działu sprzedaży i budowanie nowych relacji biznesowych. Jego główną motywacją jest chęć niesienia pomocy w napędzaniu biznesu naszych klientów. Doradza, edukuje, szkoli, rekrutuje. Prywatnie fan cyberpunkowych klimatów i zapalony gracz konsolowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *