ile kosztuje strona internetowa

Stronę internetową powinna dziś posiadać każda firma, która chce promować swoje usługi w internecie. Oczywiście pod słowem "powinna" nie kryje się przymus, czy jakiś obowiązek. Bardziej chodzi o możliwość ekspozycji oraz przekazywania informacji na temat prowadzonej działalności. Ile kosztuje stworzenie strony internetowej? Jakie są opcje dostępne na rynku i którą z nich najlepiej wybrać? Poniżej odpowiedzi na te pytania.


Konieczność posiadania własnej witryny internetowej

Divider

Czym jest strona internetowa, nie trzeba nikomu tłumaczyć. Jednak konieczność jej posiadania może niektórym wydawać się niejasna. Jest jednak kilka aspektów, które przemawiają za tym, aby ją posiadać. Są to m.in.:

  • Autentyczność — strona internetowa dodaje wiarygodności. Ciężko wyobrazić sobie firmę na poziomie, która nie posiada własnej strony. Może się to wydawać podejrzane, zwłaszcza jeśli wcześniej nie znało się danego przedsiębiorstwa. Brak strony internetowej jest alarmujący dla klientów (mogą obawiać się, czy na pewno otrzymają towar lub usługę) oraz dla dostawców (będą martwić się np. o zapłacenie faktur).
  • Rozpoznawalność — strona internetowa jest gwarantem rozpoznawalności w branży. Często konkurencja, potencjalni klienci i pracownicy prześwietlają firmę najpierw w internecie.
  • Marketing internetowy — jest obecnie jednym z najskuteczniejszych narzędzi promowania marki. Osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google jest możliwe tylko w przypadku posiadania strony www oraz wdrożenia odpowiedniego pozycjonowania / płatnych kampanii.
  • Ułatwienie kontaktu — posiadanie strony internetowej pozwala także na kontakt wszystkim klientom i kontrahentom zainteresowanym współpracą. Na stronie zawsze powinny się znajdować aktualne dane kontaktowe i adresowe.

Koszt strony internetowej, czyli za co się płaci?

Divider

Kiedy już każdy zdaje sobie sprawę z faktu, jak ważna jest strona internetowa, to czym prędzej śpieszy ją założyć. Jednak przed rozpoczęciem tworzenia strony warto zastanowić się, jakie koszta będą wiązały się z tym przedsięwzięciem. Dziś stronę internetową może stworzyć tak naprawdę każdy. Nie oznacza to jednak, że będzie ona przygotowana we właściwy sposób. Na koszt strony internetowej składa się nie tylko jej wykonanie, ale sposób realizacji oraz administracja.

Kolejną ważną kwestią podczas tworzenia strony jest kod. Jeżeli ktoś nie operuje nim na co dzień, jakość będzie mizerna. Jest to bowiem jeden z najważniejszych parametrów strony www. Decyduje o jej bezpieczeństwie, wydajności i optymalnym działaniu. Wiąże się to z tym, że usługi webdeveloperskie niestety sporo kosztują. Nie można zapomnieć także o tym, że stworzenie strony internetowej wymaga czasu i pracy. W kilku słowach można powiedzieć, że tak jak w przypadku innych usług, za profesjonalne stworzenie strony internetowej trzeba zapłacić więcej. Jednak koszt ten jest dobrze zainwestowanym funduszem. Gdy już wiadomo, na co zwracać uwagę podczas tworzenia strony, można rozejrzeć się za właściwym wykonawcą.


Stworzenie strony internetowej u freelancera

Divider

Zazwyczaj podczas wyrobu wykonawcy, który stworzy stronę internetową, bierze się pod uwagę albo freelancera, wybór gotowej strony, albo agencję interaktywną. Pierwsze rozwiązanie od początku może wydać się bardziej ekonomiczne i zapewniające szybszą realizację. W końcu wiadomo, że freelancer nie bierze na swoje barki wielu projektów na raz, a raczej skupia się nad realizacją jednej, dwóch stron maksymalnie. Zachęcającą kwestią może być także cena. Freelancer na pewno weźmie mniej, bo nie będzie generował aż takich kosztów jak profesjonalna agencja. Jednak czy aby na pewno te argumenty zdecydowanie przemawiają za tym, aby wybrać freelancera? A co z wadami? Niestety jak każde rozwiązanie, współpraca z freelancerem ma także swoją ciemną stronę, do których należą m.in.:

  • małe doświadczenie w przypadku niektórych jednostek oferujących tworzenie stron,
  • brak możliwości weryfikacji doświadczenia,
  • niska odpowiedzialność biznesowa — freelancer może przejść do agencji lub założyć własną działalność,
  • dalsza współpraca — zazwyczaj w przypadku freelancerów współpraca kończy się na stworzeniu strony i nie ma wsparcia administracyjnego,
  • niska cena może być oznaką osoby początkującej w tworzeniu stron.

Jeżeli już wybiera się freelancera, należy sprawdzić jego doświadczenie oraz podpisać umowę o późniejszym wsparciu. Pozwoli to uniknąć sytuacji, że zostanie się z niedziałającą lub nieatrakcyjną stroną, w dodatku bez pomocy technicznej.


Szablon gotowej strony internetowej

Divider

Słysząc, ile kosztuje strona internetowa tworzona przez profesjonalną agencję, można w pierwszej chwili chwycić się za głowę... ale czy słusznie? O tym później. Wówczas na myśl przychodzi skorzystanie z gotowych szablonów stron internetowych. Istnieją nawet darmowe generatory stron internetowych jak Wix. Jakie możliwości oferują takie rozwiązania i jaki jest ich koszt? W ich przypadku opłat nie wymaga tylko stworzenie szkieletu strony. Natomiast każde kolejne ulepszenia, dodatki i zmiany wiążą się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów. Minusem może być także fakt, że klient tworzący taką stronę, jest zdany sam na siebie.

Jeżeli właściciel witryny nie posiada chociaż minimalnej wiedzy na temat tworzenia portali, może mieć problemy w trakcie budowania własnej strony. Możliwość uzyskania porady i wsparcia od fachowca mogą być problematyczne i czasochłonne, a coraz to nowe, dodatkowe koszty przybliżają go do kwoty, którą musiałby zapłacić w agencji. Jednak generatory stron i gotowe szablony nie mają tylko samych wad. Są one bowiem ciekawym i praktycznym rozwiązaniem, które pozwala na obniżenie kosztów stworzenia strony internetowej.


Stworzenie strony internetowej przez agencję, czyli nie taki diabeł straszny

Divider

Czas w końcu na omówienie współpracy w zakresie tworzenia strony internetowej z agencją interaktywną. Tak naprawdę większość osób rezygnuje z tego rozwiązania - głównie ze względu na wysoką cenę. Niektórych może zniechęcać także czas realizacji, brak elastyczności, oraz powiązanie z innymi usługami. Jednak nie można odmówić takiemu rozwiązaniu licznych zalet, które rekompensują wysoką cenę. Należą do nich m.in.:

  • stworzenie indywidualnego projektu graficznego dopasowanego do potrzeb i wymagań klienta,
  • gwarancja właściwego funkcjonowania strony www i odpowiedzialność biznesowa,
  • późniejsze wsparcie techniczne oraz pomoc w razie problemów,

Divider
  • wyższa jakość strony internetowej,
  • doświadczenie zespołu w tworzeniu stron internetowych,
  • dbałość o wszystkie elementy składające się na dobrą stronę internetową, czyli jakość kodu,
  • wdrożenie strony www ze wstępną optymalizacją pod SEO,
  • współpraca na etapie wprowadzenia kolejnych podstron,

Skorzystanie z usług agencji interaktywnej w celu stworzenia strony internetowej na pewno będzie wiązało się z kosztami, ale zagwarantuje też wyższą jakość, pomoc, profesjonalizm i późniejsze wsparcie. Te aspekty są po prostu bezcenne dla zabieganego przedsiębiorcy.


Etapy tworzenia indywidualnego projektu strony internetowej

Divider

Tworzenie strony internetowej składa się z kilku faz. Tylko przeprowadzenie ich po kolei, skrupulatnie i z profesjonalizmem zagwarantuje wykonanie strony internetowej najwyższych lotów. Do wspomnianych faz należą:

  • Faza I, czyli koncepcyjna — polega na zbieraniu pomysłów, określaniu jak ma wyglądać strona i co ma sobą reprezentować,
  • Faza II, czyli projektowanie graficzne — polega na wykonywaniu projektów wyglądu wizualnego, intuicyjnego interfejsu oraz wprowadzania poprawek w wyglądzie w razie potrzeb,
  • Faza III, czyli kodowanie — wspomniane już kodowanie to przełożenie projektu na interaktywny język strony. Kodowanie ma na celu stworzenie zoptymalizowanej, wydajnej i bezpiecznej strony internetowej,

Divider
  • Faza IV, czyli przeprowadzanie testów — obejmuje ono testowanie strony w różnych przeglądarkach i urządzeniach, w tym urządzeniach mobilnych,
  • Faza V, czyli implementacja treści w postaci zdjęć, tekstów, informacji, artykułów itp. — najlepiej, żeby były one już w tym momencie przygotowane pod kątem pozycjonowania,
  • Faza VI, czyli faza optymalizacji — w razie potrzeby udoskonalony jest kod pod względem wydajności i bezpieczeństwa,
  • Faza VII, czyli zakończenie w formie migracji — przeniesienie strony, instruktaż w zakresie CMS (jeśli jest używany) i finalizacja projektu.

Oczywiście po wykonaniu strony www, klient cały czas powinien być otaczany opieką i wsparciem technicznym wykonującego, w zakresie właściwego funkcjonowania strony.


Od czego zależy koszt stworzenia strony internetowej?

Divider

Wiadomo już, że koszt strony internetowej wykonanej w profesjonalny sposób będzie wysoki. Warto jednak podsumować, od jakich składowych będzie zależeć koszt stworzenia strony. Jedną z takich rzeczy jest poziom skomplikowania strony internetowej, na który składają się: liczba podstron, skomplikowane wykresy i tabele, obecność infografik i dużej ilości zdjęć. Duży wpływ na koszt może mieć także oczekiwany wygląd strony internetowej, także późniejsza ilość poprawek, których życzy sobie klient. Późniejsza możliwość edycji przez klienta również zwiększy cenę, ale zdecydowanie jest to funkcjonalność, z której nie warto (a nawet nie należy) rezygnować. Cenę zwiększy ponadto uwzględnienie zakupu serwera, na którym będzie znajdować się strona. Jest to kluczowy koszt, tak więc warto zwrócić uwagę, czy został podany w umowie.


Podsumowanie


Każdy, kto zastanawia się, ile kosztuje strona internetowa, usłyszy raczej jedną odpowiedź: "To zależy". Zależy od wykonawcy, jego umiejętności, zakresu przygotowania strony i wprowadzanych poprawek. Podsumowując, ogólny koszt stworzenia strony internetowej może wyglądać następująco:

  • statyczna strona z szablonu — ok. 2000 - 3000 zł,
  • statyczna strona na indywidualne zamówienie — ok. 5000 - 7000 zł,
  • strona na bazie CMS ze wzorem z szablonu — ok. 5000 - 6000 zł,
  • strona na bazie CMS ze wzorem indywidualnie przygotowanym — ok. 8000 - 15000 zł.

Przygotowując się zatem do wyceny strony internetowej trzeba wiedzieć, czego się oczekuje, ale jednocześnie wiedzieć, że profesjonalnie przygotowana strona internetowa będzie wiązała się z wyższym kosztem niż w przypadku realizacji freelancera bądź za pomocą kreatora.

Łukasz Kukorowski

W Lokomotywie na co dzień odpowiedzialny za rozwój działu sprzedaży i budowanie nowych relacji biznesowych. Jego główną motywacją jest chęć niesienia pomocy w napędzaniu biznesu naszych klientów. Doradza, edukuje, szkoli, rekrutuje. Prywatnie fan cyberpunkowych klimatów i zapalony gracz konsolowy.

1 Comment

  1. Zgred pisze:

    To ja konkretnie: zgred.pl – ok 8. tys netto strona, ok 1.5 tys netto sesja zdjęciowa. WordPress + ACF (bez builderów w środku). Zbudowane w 2019 roku.

    Teraz poprosiłem o oferty na drugą identyczną stronę z logotypem, znakiem itd dla sp. zoo. – minimalna cena jaką dostałem to ok 17 tys netto – najwyższa prawie 28 tys netto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *