Link building, czyli gdzie zdobywać wartościowe odnośniki

link building

Link building to strategia uzyskiwania odnośników zewnętrznych do Twojej strony internetowej. To obok optymalizacji kodu oraz treści kluczowy element pozycjonowania witryny w Google. W dzisiejszym artykule dowiesz się, czym jest link building oraz gdzie warto zdobywać wartościowe odnośniki.

Czym jest link building?

Link building polega na budowaniu profilu linkowego – czyli odnośników na stronach zewnętrznych względem Twojej. Dzięki niemu pozycjonowanie może być skuteczne. Wszelkie linki, które umieszczasz na swojej witrynie, np. aby użytkownik mógł łatwiej przejść na inną podstronę, to część tzw. linkowania wewnętrznego. Natomiast w linkowaniu zewnętrznym, o którym dziś mowa, chodzi o to, by uzyskać jak najwięcej naturalnych hiperłączy prowadzących do Twojej witryny.

Link building jest kluczowy, gdyż buduje reputację danej strony internetowej. Jak to działa? Google to wyszukiwarka, którą można przyrównać do pajęczyny. Wszędzie, gdzie są zasoby internetu, tam tzw. ,,roboty” – ,,macki” Google wędrują w poszukiwaniu nowych treści. Robią to, aby mieć jak najwięcej danych. Dzięki temu Google może przedstawić użytkownikowi, wpisującemu jakąkolwiek frazę, najtrafniejsze wyniki. Jeśli więc zdobędziesz linki z miejsc, które nie są zaspamowane i przyciągają odbiorców, otrzymasz pewną ilość mocy z tych stron, gdy dodasz na nich linki. Umożliwi to polepszenie pozycji wybranych przez Ciebie fraz do pozycjonowania.

Gdzie zdobywać wartościowe linki?

Istnieje bardzo wiele miejsc, gdzie możesz zdobyć linki do swojej strony internetowej. Poniżej kilka źródeł, które wciąż dają miarodajne wyniki

  • Katalogi stron – masz do wyboru płatne i darmowe katalogi firm. Z pewnością te, za które trzeba zapłacić – najczęściej kilka do kilkunastu złotych – dają większą moc, ponieważ są moderowane i mają wyrobioną renomę. Jeśli dopiero zaczynasz z katalogowaniem i nie wiesz, jak je znaleźć, na początek poszukaj w Google. Wpisz np. ,,TOP 100 najlepszych katalogów”. Pod linkami znajdziesz listy, z których na pewno warto skorzystać. Aby dodać stronę do katalogu, musisz przygotować tekst i dane teleadresowe firmy. Dodawanie jest intuicyjne, choć czasochłonne…
  • Portale ogłoszeniowe – podobnie jak w przypadku katalogów, możesz dodać treść praktycznie bez ograniczeń ilościowych, informacje o firmie, a często też lokalizację firmy na mapce.
  • Fora internetowe – na forach możesz dodać link zarówno w stopce, jak i w treści posta. Pamiętaj jednak, że jeżeli nieumiejętnie stworzysz post, tzn. jeśli zostanie przez administratorów zinterpretowany jako nachalna reklama, zostanie usunięty, a Twoja praca pójdzie na marne.
  • Blogi – wiele blogów pozwala na skometowanie określonego artykułu i dodanie linka do Twojej strony interntowej. Wybierając powiązane z Twoją stroną tematycznie blogi oraz dodając wartościowy content w postaci rozbudowanych komentarzy, możesz uzyskać dobry link i ruch do swojej witryny.
  • Content marketing – w obecnych czasach użyteczna i unikalna treść jest bardzo ważna, by uzyskać wysokie pozycje w Google. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają w łatwy sposób na publikowanie artykułów na portalach zewnętrznych, Jednym z nich jest Whitepress. Taki artykuł wraz z linkiem w treści bądź w stopce jest mocnym punktem w strategii linkowania.

Jak linkować?

Trzeba pamiętać o tym, iż są różne rodzaje linków zewnętrznych. W linkowaniu musisz pamiętać o trzech ważnych kwestiach:

1. Co za dużo, to nie zdrowo
2. Dywersyfikacja
3. Planowanie

Ad. 1

W pozycjonowaniu więcej nie oznacza lepiej. Wiadomo, iż istnieją tak konkurencyjne branże, jak np. turystyka, że ilość linków musi być większa, aczkolwiek w dzisiejszych czasach warto bardziej skupić się na treści. Dodając wpisy w katalogach bądź na portalach należy nastawić się rozbudowaną treść, by ona była kluczowa. Link jest tylko dodatkiem.

Ad. 2

Pamiętaj, że Google lubi urozmaicenia. Dlatego strategię link building zaplanuj tak, by zdobyć odnośniki z różnych źródeł oraz z różnymi słowami kluczowymi w treści.

Ad. 3

Linkowanie to dalekosiężne działania. Aby było skuteczne, musi być regularne. Zaplanuj więc czas, aby cyklicznie zdobywać wartościowe odnośniki do swojej strony internetowej.

Artur Pięciak

Produkcja strony internetowych formalnie od 2012 roku, z pasji nieco dłużej. W Lokomotywie działam w wagonie technicznym www, sklepów opartych o WooCommerce oraz w wagonie, gdzie motywem przewodnim jest Adobe Photoshop. Po godzinach muzyczny ♫ relax i kibicowanie Real Madryt :)

4 Comments

  1. gieraczek pisze:

    Bardzo ciekawy wpis, myślę, że pomoże mi rozwinąć sklep sportowy w internecie.
    Całkowicie zgadzam się z treścią, jednak trochę dziwi mnie, że nadal istnieją firmy pozycjonerskie wykorzystujące sztuczne pozycjonowania, a ich efekty działąją, nawet na tak konkurencyjnym rynku jak artykuły sportowe.

  2. Beniu pisze:

    Staram sie linkować gdzie się da tak samo jak na tej stronie przy moim komentarzu tez będzie link,jednak mam wątpliwości spore czy moje działania mają sens bo od pewnego czasu moja strona nie rusza się z miejsca ……czas pokaże 🙂 Pozdrawiam

  3. aweksim pisze:

    Ja też linkuję najczęściej w darmowych mocnych portalach i to przynosi efekty.

  4. Marceli pisze:

    zastanawiam się czy wpisy w katalogach mają sens… farmy linków chyba są niezbyt dobrze postrzegane przez Google…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *