Pierwsze efekty pozycjonowania – jak długo trzeba poczekać?

Pierwsze efekty pozycjonowania

Pierwsze efekty pozycjonowania – jak długo trzeba poczekać? Z tym pytaniem od klientów zapewne bardzo często mają styczność specjaliści ds. SEO. Szczególnie wzbudza wśród nich załamanie rąk, gdy zadawane jest po tygodniu lub dwóch współpracy. I nie można im się dziwić, tak jak nie należy mieć pretensji do usługobiorcy, który chce jak najlepiej dla swojej firmy. Problem tkwi w braku edukacji. Klient powinien zostać uświadomiony o kilku faktach, które szerzej omówimy w dzisiejszym artykule.

Należy zdać sobie sprawę z tego, że pozycjonowanie to proces, a nie jednorazowe działanie. To maraton, a nie bieg na 100 m bez przeszkód. W zależności od wielu czynników proces pozycjonowania, a co za tym idzie – polepszania pozycji wybranych fraz kluczowych, może przebiegać szybciej lub wolniej. Warto mieć również na uwadze, że nikt nie jest w stanie przewidzieć dokładnego momentu glorii. Nie wszystko zależy od agencji SEO.

Czynniki wpływające na szybkość uzyskania efektów

W pozycjonowaniu występuje wiele zmiennych, które warunkują czas na uzyskanie dobrych pozycji wyrażeń kluczowych. Przez to nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie ,,kiedy będą efekty?”

  • Indeksacja Google

częstotliwość odwiedzin witryny przez Bota zależy od jej popularności. Gdy strona jest odwiedzana przez użytkowników, co spowodowane jest dobrymi pozycjami w Google lub prowadzi do niej wiele linków dofollow i z tych odnośników robot Google przeskakuje na domenę.

  • Konkurencyjność fraz kluczowych w danej branży – na konkurencyjność składa się ilość firm na rynku, które się pozycjonują na podobne słowa kluczowe oraz wartość proponowanych produktów lub usług. Im droższe, tym bardziej zależy firmom na wysokich pozycjach. Im mniejsza konkurencyjność na określonym obszarze, tym łatwiej wypozycjonować stronę. Warto wspomnieć, że duże serwisy ogłoszeniowe, będące agregatorami/katalogami takich firm zdominowały pierwsze wyniki dla wielu fraz, np. noclegi

  • Strategia SEO, doświadczenie oraz umiejętności pozycjonera – duże znaczenie ma również taktyka obrana przez pozycjonera. Dotyczy optymalizacji strony, doboru słów kluczowych i typu fraz: ogólnych lub lokalnych. Należy podkreślić, że trudniej jest trafić do TOP 10 z frazami ogólnopolskimi np. sprężarki niż z lokalnymi np. czyszczenie dywanów Pruszków. Ten drugi typ ma wiele korzyści dla firm działających na określonych obszarze, gdyż we względnie szybkim czasie można uzyskać dobre wyniki.

  • Historia domeny – właściwie wykonana i zoptymalizowana pod kątem SEO (szczególnie biorąc pod uwagę linkowanie wewnętrzne) strona internetowa lepiej reaguje na działania pozycjonera. Dlatego też osiągnięcia są szybciej widoczne. Jeżeli natomiast witryna ma złą historię – została przez Google uznana za postępującą nieetycznie, w pierwszej kolejności trzeba odbudować jej pozycje. To rzecz jasna przedłuża okres oczekiwania na wyniki.

  • Umiejętność reagowania na działania konkurencji i algorytmów Google – działania ze ,,świeżą” stroną internetową znacznie różnią się od pozycjonowania starszej domeny. Po pierwsze zgłoszenie witryny i oczekiwanie na indeksacje w Google Search Console. Choć od niedawna narzędzie umożliwia zaindeksowanie strony głównej w kilka sekund, to zdarza się, że strona wyskakuje z indeksu. Jest to spowodowane różnymi Data Center. Po drugie analiza i próba nadgonienia konkurencji, która może działać już wiele lat. Gdy uda się wyrównać dystans do innych firm, można wypróbować kolejną strategię, mającą na celu zdetronizowanie dotychczasowych witryn z topami. Dużo czasu, energii i wytrwałości potrzeba, by tego dokonać. Dodatkowy wymiar pracy, który wykonuje rzetelna agencja SEO to ciągła nauka i analiza nowych danych od firmy Google, która wprowadza rocznie kilkaset zmian.

Ile tak naprawdę trzeba poczekać?

Jak już wspomnieliśmy, nie da się dokładnie ocenić, po jakim czasie dana strona osiąganie satysfakcjonujące wyniki na określone frazy kluczowe. Jeśli jednak celem jest dalekosiężna reklama strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki z użyciem tylko etycznych środków (White HAT SEO), to okres ten należy liczyć w miesiącach. Naszym zdaniem kwartał to okres, w którym na pewno frazy wskoczą do wyszukiwarki i będą się piąć do góry (natomiast nie ma gwarancji osiągnięcia TOP 10). Dojście do pierwszej strony wyników najczęściej zajmuje od 3 do 12 miesięcy. Duży rozrzut? Takie jest SEO! 🙂

4 Comments

  1. Niestety wielu klientów błędnie myśli, że efekty pozycjonowania zobaczy już po miesiącu czy dwóch. Pozycjonowanie to długofalowy proces, na który składa się wiele działań. Wszystko jest uzależnione od branży, tak jak piszesz konkurencyjności fraz kluczowych, historii oraz reputacji domeny i wielu innych kwestii. Warto zaufać SEOwcowi i poczekać. Nasze działania powinny być wykonywane regularnie i długotrwale. Pozycjonowanie to nie sprint, ale maraton.

  2. Trafiliście w sedno 🙂 Pozycjonowanie to proces nie jednorazowa czynność. Mnogość czynników, które zależą od pozycji oraz częstotliwość aktualizacji robotów Google sprawiają jednak, że nie nudzimy się w ogóle 😀 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *