Pozycjonowanie stron typu one-page

Marketing internetowy przy użyciu one-page website

Strony typu one-page, bądź inaczej zwane single-page stają się coraz bardziej popularne w internecie. Co sprawia, że mniejsze i większe firmy decydują się na tego typu rozwiązanie? Zacznijmy od wyjaśnienia czym są takie strony i co odróżnia je od zwykłych stron internetowych.

Single-page website to strona internetowa, która wszystkie informacje dotyczące danej firmy prezentuje na jednej stronie głównej. Innymi słowy jest to strona firmowa, po której poruszać się można za pomocą menu nawigacji (które nie przenosi nas na inne podstrony, bo ich nie ma, a przesuwa automatycznie stronę do odpowiedniego segmentu), bądź paskiem u boku ekranu czy też scrollem.

W odróżnieniu od stron multi-page nie wymagają przechodzenia przez kolejne podstrony, aby odnaleźć interesujące nas informacje.

  • Przykład. Użytkownik poszukujący informacji kontaktowych do firmy odruchowo kliknie w zakładkę kontakt. Jeżeli znajduje się na stronie typu one-page to bez przechodzenia na odrębną podstronę, zostanie przeniesiony do sekcji zawierającej danej kontaktowe firmy.

Oznacza to, że zakładki znajdujące się na stronach typu single-page służą do poruszania się między sekcjami, bez konieczności przełączania między podstronami. Takie rozwiązanie usprawnia poruszanie się po danej stronie, szczególnie dla użytkowników korzystających ze smartfonów o niewielkich ekranach, gdzie przełączanie między kolejnymi podstronami może być irytujące.

Jeżeli wiemy już czym są i jak działają strony one-page to zastanówmy się teraz czy warto skorzystać z takiego rozwiązania, czy też lepiej postawić na standardowe strony multi-page.

Pozytywy przemawiające za stronami typu single-page

  • Idealnie przystosowane pod ruch mobilny. Wspólczynnik konwersji tego typu stron dla odwiedzających za pomocą smartfonów jest zdecydowanie wyższy. A nie od dziś wiadomo, że większość zapytań do wyszukiwarek pochodzi z urządzeń mobilnych.
  • Użytkownicy smartfonów z małymi ekranami mogą mieć problemy z przełączaniem pomiędzy kolejnymi podstronami. Jedna strona główna, na której znajdą wszystkie potrzebne informacje eliminuje ten problem i znacząco ułatwia im poruszanie się po witrynie.
  • Zazwyczaj ładują się dużo szybciej niż multi-page websites, przez co nie stracimy użytkowników, których irytuje długie oczekiwanie na załadowanie się strony.
  • Większa kontrola nad użytkownikiem odwiedzającym witrynę. W zasadzie, wyznaczamy „ścieżkę” po jakiej porusza się odwiedzający, aby krok po kroku (stopniowo zwiększając zainteresowanie) zapoznał się z ofertą świadczoną przez naszą firmę. Przy czym nie musimy się martwić, że niepotrzebnie kliknie w odnośnik do podstrony, która może go nie zainteresować.
  • Jeżeli skupiasz się na jednym słowie kluczowym bądź jednym powiązanym ze sobą zestawie fraz kluczowych to jest to zdecydowanie korzystne pod względem SEO. Wszystkie linki dochodzące będą wskazywały wtedy stronę główną, co może ułatwić pozycjonowanie takiej strony.

Minusy stron typu single-page

  • Brak możliwości pozycjonowania na szerokie spektrum fraz kluczowych. Jeżeli chciałbyś aby Twoja strona była widoczna nie tylko pod jednym zestawem fraz to taka witryna nie jest trafionym rozwiązaniem. Każda kolejna podstrona to możliwość rankowania na inne słowa kluczowe, co tak naprawdę jest najistotniejsze jeżeli zależy nam głównie na pozyskaniu ruchu z wyszukiwarek.
  • Wszelkiej maści teksty, grafiki czy opisy produktów na stronach typu one-page muszą być zwięzłe. To z kolei oznacza, że świadczona przez nas usługa bądź sprzedawanych produkt może nie zostać wystarczająco dobrze opisana. Zabraknie szczegółów, które mogły przekonać klienta do skorzystania z oferty.
  • Pomimo ciekawego designu strony, użytkownikowi może zabraknąć istotnych informacji, które na multi-page website bez problemu mogłyby się znaleźć. Każda kolejna podstrona to możliwość opisania dowolnego zagadnienia w sposób trafny i ciekawy dla klienta. Na one-page website mamy jedynie podział strony na sekcje i według nich jesteśmy zmuszeni rozmieścić nasz content.
  • Brak możliwość zastosowania niektórych strategii SEO. Dla przykładu, jedna ze strategii polega na podzieleniu strony na te najbardziej istotne, do których chcemy końcowo sprowadzić odwiedzających i te mniej istotne, które zawierają odnośnik do tych ważniejszych.

Tak więc, warto wziąć pod uwagę wszystkie wyżej wymienione pozytywy i negatywy przemawiające za tego typu witrynami oraz uwzględnienie ich podczas wybierania strony internetowej dla swojego biznesu. Zanim jednak przejdziemy do podsumowania, mamy dla Was kilka ciekawych porad dotyczących optymalizacji takich stron.

Optymalizacja stron typu one-page

Optymalizacja one-page. Podstawowe porady.

Skup się tylko na ważnych kwestiach przekazywanych odwiedzającemu. Zbyt długie teksty, bądź przesadna ilość grafik może szybko zniechęcić do dalszego przeglądania strony.

Brak wyraźnego układu strony, niepoprawnie wyróżnione informacje czy też rażąca kolorystyka mogą negatywnie wpłynąć na odbiór witryny przez odwiedzającego. Postaraj się zadbać o czytelność i zbuduj spójny układ na stronie, a przyciągniesz uwagę użytkowników.

Ciekawa, wciągająca treść na stronie to klucz do sukcesu. Od zawsze był to najważniejszy czynnik przykuwający uwagę użytkownika. Stwórz zwięzły tekst, przedstawiający Twój produkt bądź usługę w interesujący sposób, a na pewno zwiększysz szansę na zwiększenie sprzedaży

Single-page websites – Podsumowanie

Analizując wszystkie za i przeciw oraz biorąc pod uwagę wieloletnie doświadczenie w branży, w naszej opinii one-page websites nie są dobrym rozwiązaniem, jeżeli zależy nam głównie na pozyskaniu ruchu z wyszukiwarek. Tutaj zdecydowanym zwycięzcą są strony typu multi-page, na których mamy możliwość zawarcia większej ilość wartościowego contentu oraz zastosowania skomplikowanych strategii SEO. Na jednostronicowe witryny warto zdecydować się jedynie w przypadku, gdy nie zależy nam aż tak bardzo na pozycjach w wyszukiwarce, a raczej na zwięzłej, przekazującej tylko najważniejsze informacje stronie o ciekawym designie.

A wy, jakiego typu strony stosujecie w swoim przedsiębiorstwie? Jakie wyniki przynosi wam zastosowana struktura? Podzielcie się opinią w komentarzu na blogu bądź w social media!

Artur Pięciak

Produkcja strony internetowych formalnie od 2012 roku, z pasji nieco dłużej. W Lokomotywie działam w wagonie technicznym www, sklepów opartych o WooCommerce oraz w wagonie, gdzie motywem przewodnim jest Adobe Photoshop. Po godzinach muzyczny ♫ relax i kibicowanie Real Madryt :)

1 Comment

  1. Marcin pisze:

    Pozycjonowanie stron typu one-page jest troszkę bardziej kłopotliwe ze względu na małe możliwości linkowania wewnętrznego, ale nie jest nie możliwe. Największym wyzwaniem nazwałbym jednak stworzenie takiej szaty graficznej dla strony one-page która będzie w stanie od razu zaciekawić potencjalnego klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *