skład pozycjonowania

Pozycjonowanie jest jednym z najpopularniejszych rozwiązań w zakresie marketingu internetowego. Dlaczego? Gdy proces ten jest dobrze zaplanowany i przeprowadzany, potrafi przynieść oszałamiające efekty, pozwalając danej stronie internetowej znajdować się wyżej w wynikach wyszukiwania. W celu wdrożenia właściwego pozycjonowania warto dowiedzieć się, czym jest ten proces i z czego składa się pozycjonowanie. Zapraszamy do lektury.


Czym jest pozycjonowanie?

Divider

Pozycjonowanie stron internetowych to potoczna nazwa używana dla określenia optymalizacji stron internetowych pod kątem mechanizmów wyszukiwarki internetowej. To właśnie od tej nazwy wziął się angielski skrót SEO – Search Engine Optimization. Działania z tego zakresu polegają na zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania, a dokładniej na znalezieniu się jak najwyżej w wynikach organicznych najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej, czyli Google. Taka konieczność wynika z faktu, że internauci ograniczają swoje poszukiwania zazwyczaj do jednej lub dwóch stron z wyników, a dalsze są już pomijane.

Dobrze jest też, aby strona www znajdowała się w wynikach naturalnych, czyli niesponsorowanych (więcej o płatnych miejscach w Google pisaliśmy w artykule Pozycjonowanie czy Google Ads?). Osiągnięcie tego celu wiąże się z wdrożeniem pewnych zmian w strukturze i treści strony internetowej, a także tworzeniem miejsc, gdzie będzie znajdował się link do danej strony internetowej. Co zatem składa się na pozycjonowanie? Poniżej znajdziesz najważniejsze elementy, które mają wpływ na efektywne promowanie strony internetowej.


Z czego składa się pozycjonowanie? Działania on-site i off- site

Divider

Działania z zakresu pozycjonowania można podzielić na dwie podstawowe grupy. Pierwszą z nich są tzw. działania on-site, które są ściśle związane ze stroną i na niej wykonywane. Do najważniejszych działań tego typu można zaliczyć:

  • treści umieszczane na stronie internetowej, czyli tzw. content, który musi być wartościowy merytorycznie i napisany pod kątem SEO,
  • struktura strony, czyli obecność podstron, rozmieszczenie treści oraz powiązania między poszczególnymi treściami,
  • kod strony, który powinien być zoptymalizowany zgodnie z wymaganiami Google.

Drugą grupą są działania off-site, czyli prowadzone poza stroną internetową, ale tak samo ważne i mające wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Należą do nich m.in.:

  • linki zewnętrzne prowadzące do witryny,
  • sygnały pochodzące z social mediów,
  • zaufanie do domeny, na które ma wpływ ilość źródeł zewnętrznych oraz staż strony internetowej (więcej na ten mat w artykule Jak zwiększyć Trust Flow swojej strony internetowej?).

Oczywiście nie można zapomnieć o innych kwestiach, które także mają ogromne oddziaływanie na pozycję strony. Szczegóły w dalszej części tekstu.


Audyt SEO

Divider

Pierwszym krokiem, który pozwoli wdrożyć skuteczne pozycjonowanie, jest audyt SEO. Można go przeprowadzić samodzielnie za pomocą narzędzi dostępnych w internecie, np. Seoptimer. Trzeba się liczyć z tym, że w takim wypadku uzyskane dane mogą być niemiarodajne i zbyt ogólnikowe. Przeprowadzenie audytu najlepiej powiązać z wdrażaniem pozycjonowania przez odpowiednią firmę. Przeprowadzi ona audyt, pozna słabe i mocne strony witryny internetowej, a następnie będzie mogła wdrożyć odpowiednie działania korygujące. Na audycie weryfikuje się następujące założenia:

  • poziom dopasowania do standardów Google,
  • ocenę jakości informacji zawartych na stronie,
  • strukturę strony / jej złożoność,
  • intuicyjność dla użytkownika,
  • uchybienia i niedociągnięcia w kodzie, które mogą mieć wpływ na pozycjonowanie strony oraz jej wydajność i bezpieczeństwo,
  • ogólny wygląd strony / układ graficzny,
  • ilość i jakość źródeł prowadzących do strony.

Dobór słów kluczowych i zdefiniowanie oczekiwań

Divider

Kolejną kwestią, która ma ogromne znaczenie podczas pozycjonowania strony internetowej są frazy kluczowe. Można nazwać je "drogowskazami", które kierują użytkowników na daną stronę. Na tym etapie trzeba określić, jakie wyrażenia kluczowe będą odpowiednie dla danej strony internetowej, rodzaju działalności firmy i potrzeb potencjalnych klientów. Nie mogą być one zbyt ogólne, gdyż nie trafią do wąskiego grona potencjalnie zainteresowanych

Z drugiej jednak strony zbyt precyzyjne słowa mogą spowodować, że nie każdy zainteresowany dowie się o danej stronie internetowej. W związku z tym trzeba przeanalizować, jakich fraz będą poszukiwać w internecie osoby potencjalnie zainteresowane ofertami, usługami danej firmy lub informacjami zawartymi na danej stronie. Po takiej analizie znalezienie odpowiednich słów kluczowych powinno przyjść z łatwością. Do tego procesu warto użyć takich narzędzi jak Surfer SEO, Planer słów kluczowych Google Ads czy też Ahrefs.


Analiza rynku i konkurencji

Divider

Konkurencję warto śledzić nie tylko w kwestii wypuszczanych produktów i usług, ale także w zakresie pozycjonowania. Warto dowiedzieć się i zbadać, jak wyglądają strony internetowe firm znajdujących się w czołówce wyników organicznych w wyszukiwarce Google dla podobnych fraz. Może to znacznie ułatwić określenie działań, jakie powinny zostać podjęte w celu doścignięcia tych na szczycie. Ponadto taki research pozwoli odkryć czym interesują się konsumenci i jakie treści są dla nich atrakcyjne. Dodatkowo pozwoli to zobaczyć ogrom pracy wkładanej w optymalizację strony internetowej w zakresie pozycjonowania, a także zrozumieć, że są one koniecznie w celu osiągnięcia najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Taka lekcja na pewno przyda się właścicielowi każdej strony internetowej.

Systematyczność

Divider

Przed rozpoczęciem omawiania składowych, które dają namacalne, widoczne efekty, warto wspomnieć o jednej ważnej zasadzie, bez której nie istnieje efektywne pozycjonowanie. Jest nią systematyczność. Wysokiej pozycji w wyszukiwarce nie da się uzyskać w tydzień, czy nawet miesiąc. Oczywiście przez ten czas można wprowadzić zmiany w kodzie, zoptymalizować istniejące treści, czy też pozyskać linki zewnętrzne. Jednak potem nie wolno zapominać o kontynuowaniu pozycjonowania. Trzeba regularnie dodawać wpisy na bloga firmowego, a także pozyskiwać nowe linki zewnętrzne. Koniecznością jest także dbanie o ciekawe treści, zdjęcia, infografiki. Tylko taki schemat oraz powolne, ale wytrwałe działanie pozwoli wypromować stronę www. W końcu kropla drąży skałę nie siłą, lecz ciągłym padaniem.


Optymalizacja strony - SEO

Divider

Jak już wspomniano w poprzednim akapicie, biorąc się do pozycjonowania należy zoptymalizować treść strony. W tym celu należy wykonać następujące czynności:

  • zoptymalizować kod zgodnie z wymogami Google,
  • edytować treści, czyli zawrzeć w nich słowa kluczowe, nagłówki, akapity i wypunktowania,
  • dodać ciekawe elementy jak obrazy, zdjęcia, infografiki, wykresy i tabele oraz opatrzyć je odpowiednimi podpisami np. ALT czy TITLE,
  • dodać nowe, merytoryczne teksty wysokiej jakości, zawierające frazy kluczowe,
  • w przypadku sklepu internetowego koniecznie dodać opisy kategorii oraz opisy produktów,
  • usunąć treści, które mogą negatywnie wpływać na jakość strony oraz skuteczność pozycjonowania,
  • wdrożyć dane strukturalne Schema.org.

Link building, czyli tworzenie linków zewnętrznych i wewnętrznych

Divider

Działania, które skutecznie wesprą pozycjonowanie, to tzw. link building. Pierwszym jego rodzajem są linki wewnętrzne, które przekierowują z jednej podstrony na inne, w obrębie tej samej domeny. Z kolei link building zewnętrzny to czynności opierające się na stronach zewnętrznych, dlatego będą niewidoczne na stronie internetowej. Jednak zgodnie z parametrami Google, im więcej odnośników do strony znajduje się w innych źródłach, tym za bardziej wartościową ona uchodzi. To z kolei automatycznie sprawia, że znajduje się ona wyżej w wynikach wyszukiwania. Przykładami stron internetowych, które świetnie sprawdzają się w roli pola do budowania strategii link building, są:

  • serwisy społecznościowe,
  • serwisy zapleczowe,
  • blogi tematyczne,
  • fora internetowe,
  • serwisy, gdzie publikowane są artykuły sponsorowane,
  • wizytówki NAP,
  • katalogi (uchodzą jednak za kontrowersyjne rozwiązanie w tej kwestii).

Rozbudowa strony internetowej

Divider

Nawet w przypadku kiedy strona internetowa jest dobrze pozycjonowana, treści są wstawiane na niej regularnie, a strategia link buildingu jest skutecznie wdrażana, nie można zapominać o rozbudowie strony internetowej. Co to znaczy? Trzeba dodawać nowe podstrony z atrakcyjnymi treściami! Co więcej, konieczne jest także śledzenie dynamicznie zmieniających się wymagań Google w tej kwestii. Tylko ich regularne obserwowanie oraz dopasowywanie do nich swojej strony internetowej sprawia, że nie traci ona swojej wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ponadto, warto zapoznać się z wytycznymi Google zawartymi w narzędziu Google Search Console. Pozwoli to w szybki i rzetelny sposób zweryfikować, czy pozycjonowanie danej strony internetowej przebiega we właściwy sposób.


Zachowywanie czujności, czyli analiza wyników

Divider

Skutki, jakie przynosi wdrażane pozycjonowanie, powinny być stale monitorowane. Dzięki temu firma pozycjonująca oraz właściciel strony będą mieli jasny obraz sytuacji, czy taka strategia się sprawdza. W razie potrzeby zmiany mogą być wprowadzane na bieżąco, zgodnie z wymogiem sytuacji. Taka analiza to nie tylko szansa na zobaczenie tego, co jest źle, ale także szansa na ocenę skutecznych działań. W takim przypadku pokazuje to, że obrany kierunek jest dobry i trzeba kontynuować podążanie obraną drogą. Kontrolowanie efektów powinno dotyczyć wszystkich kwestii związanych z pozycjonowaniem, jak link building, optymalizacja treści, frazy kluczowe oraz systematyczne wstawianie odpowiednich artykułów. Tylko w taki sposób można uzyskać pewność, że wdrażana strategia jest skuteczna.


Czas na pozycjonowanie!


Czy wystarczy sama wiedza, z czego składa się pozycjonowanie? Na pewno nie! Takie informacje trzeba nie tylko przyswoić, ale także wyciągnąć z nich wnioski i wdrożyć na swojej stronie. Najlepiej skontaktować się z profesjonalną firmą zajmującą się pozycjonowaniem i przedstawić jej swoje oczekiwania. Zajmie się ona optymalizacją od strony technicznej, jednak właściciel witryny i osoby ją obsługujące na co dzień także powinny być aktywne i mocno zaangażowane w ten proces. Wdrożenie wszystkich wskazówek, rad, a także systematyczność pozwolą sprawić, że Twoja strona internetowa stanie się jedną z najpopularniejszych i znajdujących się najwyżej w wynikach wyszukiwania w danej branży.

Krzysztof Świder

Jeden z pionierów którzy kładli trakcje pod marketingową Lokomotywę. Nieustannie zgłębia i plądruje zakamarki internetowej reklamy, nałogowo dokręcając śruby naszej maszynerii. Jego aktywność co oczywiste, najbardziej cieszy klientów (mniej współpracowników.;D ) W wolnej chwili wciąż ...dokręca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *